Tegenwoordig lees je vaker hoe start-ups de grote bedrijven voorbijsteken. Hoe dat komt? Als het van vicepremier Alexander De Croo afhangt, zouden traditionele organisaties bepaalde processen van hun interne keuken beter over een andere boeg gooien. Bloovi sprak met De Croo, en vroeg hem welke zaken de bedrijven van vandaag dan precies kunnen leren van start-ups.
1. Stop wishing, start doing
Volgens De Croo zijn er heel wat bedrijven die grootse plannen uitkienen. "Maar dat is net hun probleem: ze blijven gewoon ideeën verzamelen," zegt hij. "Terwijl ze beter gewoon in gang zouden schieten."
Inderdaad, de beste manier om je bedrijf verder te laten groeien, is gewoon beginnen aan de uitvoering. "Steeds meer start-ups beseffen al dat ze niet hoeven te wachten tot ze de nieuwe Uber hebben uitgevonden," stelt De Croo. "En dat is oké, als bedrijf hoef je niet per definitie iets baanbrekend in de markt te zetten. Slimme start-ups analyseren hun concurrenten, en kijken dan hoe en waar ze het nog beter kunnen doen. Van die aanpak kunnen heel wat grote jongens nog iets leren."
De Croo klinkt verder ook lichtjes geërgerd als hij het heeft over hoeveel ondernemers zich laten bijscholen en tal van inspirerende meetings en events bijwonen. "Pas op, ik steun zulke initiatieven," zegt hij snel, "maar soms wil ik gewoon iedereen naar huis sturen, om hen eindelijk te laten beginnen aan de verwezenlijking of verbetering van hun product. Hoe ga je anders iets tastbaar in de markt kunnen zetten?"
2. Werk samen met het juiste talent
Wil je tot een goede uitvoering van je product of dienst komen, dan heb je nu eenmaal de juiste mensen nodig. Maar veel traditionele bedrijven hebben schrik om nieuw talent aan te werven. "We mogen het belang van voldoende en complementair menselijk kapitaal echt niet onderschatten," waarschuwt De Croo.
"We leven in een kenniseconomie, waarin expertise later een schaars goed zal worden."
Dus ook op dat vlak kunnen veel organisaties hun licht gaan opsteken in het start-up landschap. "De samenstelling van je team bepaalt grotendeels het succes van je bedrijf," meent de vicepremier. "Kijk maar eens naar de succesvolle starters van vandaag, die hebben sinds het begin geïnvesteerd in een sterk team."
De Croo beseft natuurlijk ook dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. "Het zal vaak zwaar zijn, met je team werk je constant samen, hé. Natuurlijk zal je een paar keer tegen de lamp lopen. Maar eigenlijk dat is net het mooie aan ondernemerschap: het is een van de grootste karaktertesten die er bestaan."
3. Geef je team professionele vrijheid
In ons gesprek met De Croo wordt ook duidelijk dat de man het absoluut niet heeft voor het top-down bedrijfsbeleid dat veel bedrijven vandaag de dag nog voeren. Al is er wel beterschap in zicht: steeds meer ondernemingen zweren bij een vlakke bedrijfsstructuur. Of dat beweren ze toch.
"Bij start-ups zie je vaker dat alle teamleden evenveel zeggenschap hebben," zegt hij. "De manier van samenwerken is ook gewoon flexibeler, ook omdat ze dikwijls freelancers inschakelen. Maar voor mijn part hoeft dat zelfs niet, ik denk dat het werknemersstatuut in de toekomst óók een pak soepeler zal zijn. Kijk maar naar het Uber-systeem, dat ligt in het verlengde van professionele vrijheid. "
Zijn er nog andere dingen die traditionele bedrijven kunnen leren van start-ups? Vertel het ons!