Vaststelling: online investeringen schieten nog al te vaak hun doel voorbij. Krijg meer voeling met je websitebezoeker, schreven we jaren geleden al. Helaas gaat deze vlieger nog steeds op. Meer zelfs: met de huidige digitale ontwikkelingen is de vraag naar resultaatgerichte en dus zinvolle online oplossingen prangender dan ooit.
Digitalisering, een bodemloze put?
Acht jaar geleden startten we bij Newance met de ambitie om van het internet een betere plaats te maken. Naïef? Misschien. Maar als we zien hoeveel bedrijven vandaag nog steeds in de knoop liggen met hun digitalisering en als we merken hoeveel online investeringen een lege doos blijven, dan kunnen we alleen maar vaststellen dat veel geld verloren gaat en er nog heel wat digitale uitdagingen op de plank liggen.
Waarom je inspanningen niet renderen?
Mogen we jou nog eens challengen? Ga eens na hoeveel tijd en middelen je de voorbije jaren geïnvesteerd hebt in de digitalisatie van bedrijfsprocessen. En breng tegelijk eens in kaart wat deze inspanningen ondertussen opgeleverd hebben? Je bent vast niet de enige die ‘veel te weinig’ zal concluderen. En dan volgt de onvermijdelijke vraag: hoe komt dit? Waarom renderen je inspanningen niet? Het antwoord is vrij simpel: er werd onvoldoende vertrokken vanuit de behoeftes van je potentiële klanten.
Hoe je ervoor zorgt dat je inspanningen wél renderen
Een online oplossing creëer je niet voor jezelf, wel voor degene die er gebruik van zal maken. We maken het even concreet:
- Wat is het nut van een website die geen rekening houdt met de noden en behoeftes van zijn bezoekers? Een resultaatgerichte, zinvolle website toont binnen de 5 seconden waarom potentiële klanten bij jou moeten zijn en niet bij je concurrenten.
- Wat is het nut van een webshop die geen moeite doet om het vertrouwen van zijn potentiële kopers te winnen? Een resultaatgericht, zinvolle webshop geeft advies, toont duidelijke productinformatie en begeleidt zijn bezoeker naar de producten die hij/zij wenst.
- Wat is het nut van een webapplicatie als je vooraf niet nagedacht hebt hoe je het leven van mensen ermee makkelijker kunt maken? Een resultaatgerichte, zinvolle webapplicatie vereenvoudigt en optimaliseert processen waardoor klanten besparen op tijd én frustratie.
Zonder inlevingsvermogen in je klant is je online oplossing gedoemd om te mislukken. Een doordachte online strategie heeft met andere woorden meer nodig dan technisch of grafisch inzicht. Het vereist in de eerste plaats de nodige dosis empathie. Wie perfect aanvoelt wat de ambities, vragen en uitdagingen van zijn klanten zijn, zal zien dat zijn online inspanningen wél vroeg of laat renderen.
Streef naar onmisbaarheid
Wie zijn klant begrijpt, is in staat een gevoelige snaar te raken en mensen in beweging te brengen. Meer zelfs: wie zijn klant begrijpt, is in staat iets onmisbaar te creëren. Een goede online oplossing is informatief, mooi en gebruiksvriendelijk. Een onmisbare online oplossing is uniek, omdat je er waardevolle connectie met je klant mee genereert waardoor mensen écht voelen dat je moeite voor hen doet. Kortom: wie zijn klant écht begrijpt, heeft het he-le-maal begrepen.
Challenge accepted?
En zo eindigen we zoals we begonnen zijn, met volgende conclusie: krijg meer voeling met je klant. Zet de klant centraal. Spring niet op het zoveelste nieuwe digitale snufje, zonder overtuigd te zijn van de voordelen ervan. Verlies je niet in (visuele) details nog voor je nagedacht hebt over de klantenervaring.
Maak je geen online illusies en investeer in oplossingen die écht zinvol zijn. Challenge jezelf, challenge je klanten. Laat je bijstaan door experten die jou challengen. Pas wanneer je de moeite doet om je klanten écht te begrijpen zal je zien dat je inspanningen zich vertalen in resultaten. Pas dan zal je rendement halen en winst maken. En ja, pas dan maak je van het internet een betere plaats. Aanvaard je deze uitdaging?