Meer en meer merken grijpen naar cashbacks. Je moet het product eerst kopen, en kan dan (een deel van) je geld terugvragen. Cashbacks leveren merken een schat aan informatie op, zegt digital business manager Marlies Vangeel van promo- en shopping platform myShopi. “Ze weten welke consumenten hun producten kopen, kunnen achterhalen of hun producten in de smaak vallen, en of klanten voldoende gemotiveerd zijn om ook bij een tweede cashback toe te happen. FMCG-merken kunnen rechtstreeks communiceren en engageren met de eindconsument.”
Bij een klassieke korting gaat er een bepaald bedrag of een bepaald percentage van de prijs af. Zoals de naam al aangeeft, draaien cashbacks dat principe om. Je koopt het product eerst, en daarna krijg je (een deel van) je geld terug. “Het voordeel voor de consument moet natuurlijk groot genoeg zijn”, benadrukt Marlies Vangeel. “Voor 20 cent gaan niet veel mensen de moeite doen om hun kassaticket te scannen, en een foto naar ons door te sturen. Maar op ons platform kom je allerlei verschillende formules tegen: 50% cashback, 2 euro cashback, 1+1 gratis,… De interessantste en de meest populaire cashbacks zijn natuurlijk de producten die je volledig terugbetaald krijgt.”
Nieuwe producten uittesten
Voor myShopi zijn cashbacks ondertussen een bijzonder belangrijke poot van het platform geworden. Daar is volgens Vangeel een heel eenvoudige reden voor: “Cashbacks leveren een schat aan waardevolle informatie op voor merken.”
Cashbacks zijn een bijzonder eenvoudige én een doeltreffende manier om een nieuw product uit te testen
“Het is bijvoorbeeld een bijzonder eenvoudige én een bijzonder doeltreffende manier om een nieuw product uit te testen. Je ziet merken vaak nieuwe producten gratis uitdelen in drukke winkelstraten, in stations, op de parkings van supermarkten,… Dat is een handige manier om het product zichtbaar te maken, maar daar stopt het ook. Je krijgt wel eens een opgestoken duim of een uitgestoken tong van een passant, maar je weet eigenlijk amper hoe je testpubliek reageert op je product. Je kent je testpubliek ook helemaal niet, want voorbijgangers grabbelen snel een sample mee en wandelen weer gehaast verder.”
“Als je een nieuw product online gaat samplen door cashbacks te geven, is dat helemaal anders. Je krijgt op verschillende niveaus informatie over je klanten. Om te beginnen wéten wij wie de consumenten zijn die de cashbacks vragen. We kunnen hen ook onderverdelen in verschillende groepen of verschillende types, aan de hand van de data die we op ons platform verzamelen.”
Surveys met respons van meer dan 30%
“Aan elke cashback koppelen we ook een survey om inzichten te verzamelen over het product. De respons is verrassend hoog, gemiddeld vult meer dan 30 procent van de consumenten die een cashback vragen de survey in. Dat is meer dan bij andere surveys. Consumenten geven graag feedback over de producten die ze aankochten: ze willen echt aangeven wat ze goed vonden en wat beter kan. Zelfs het open veld op het einde – ‘wenst u nog iets toe te voegen? – wordt opvallend vaak ingevuld met suggesties om het product nog te optimaliseren.”
Cashbacks kan je evengoed gebruiken om een bestaand product uit je gamma nog eens een extra boost te geven
Naast de data over de koper en de inzichten uit de survey kunnen merken nog een vervolg breien aan hun cashback-actie. “Ze kunnen bijvoorbeeld een additionele cashback aanbieden”, legt Marlies Vangeel uit. “Zo kunnen ze ook de heraankoopintentie meten. Als dezelfde groep consumenten bij een tweede aanbod om een product gratis te krijgen opnieuw massaal cashbacks vraagt, weet je dat je een populair product in handen hebt. Is de motivatie om je product gratis in huis te halen een tweede keer opvallend kleiner, dan kan je daar ook conclusies uit trekken.”
Rechtstreekse link tussen merk en consument
Uiteraard zijn cashbacks niet alleen interessant om nieuwe producten uit te testen, benadrukt Vangeel. “Je kan ze evengoed gebruiken om een bestaand product uit je gamma nog eens een extra boost te geven. Of om een bepaalde niche van klanten te plezieren.”
“Voor FMCG-merken zijn cashbacks een interessante manier om de eindconsument rechtstreeks aan te spreken. Door cashbacks te geven op bepaalde producten kan je rechtstreeks met je eindconsument consumeren en kan je hem zelfs rechtstreeks engageren. Je leert hem echt kennen.”
De cashbacks maken niet alleen de merken slimmer, maar ook myShopi zelf. “Naast de gatekeeper die de kassatickets controleert – automatisch én handmatig – en de cashbacks terugbetaalt, zijn we ook de analist die alle merkinzichten die we verzamelen in overzichtelijke rapporten gieten”, legt Vangeel uit. “Met de data die we verzamelen, kunnen we ook ons eigen aanbod personaliseren. Via onze app en ons platform krijgen mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf een boodschappenlijstje samen te stellen. Wij kunnen hen dan gericht kortingen voorstellen.”
Omni-channel in folderland België
De BD in moederbedrijf BD myShopi staat voor Belgische Distributiedienst. Al sinds de jaren ’60 staat BD in voor de bedeling van folders maar ook deurhangers en samples. Het bedrijf stuurt nog altijd meer dan 2.000 promo koeriers de straat op om huis-aan-huis drukwerk te bussen. myShopi is sinds een paar jaar het logische digitale verlengstuk. Naast cashback kortingen vinden consumenten op www.myshopi.be en via de myShopi app ook hun folders digitaal en een hele boel kortingscodes. Ze kunnen heel eenvoudig hun klantenkaarten opslaan in de app en hun boodschappenlijstjes maken én delen.
Het komt er vooral op aan om een sterke omni-channel-aanpak uit te stippelen
Maar online en offline versterken elkaar net: “Uit onderzoek blijkt dat vandaag nog altijd 92 procent van de Belgen de folders ook echt doorbladert. We zijn een echt folderland. Het komt er vooral op aan om een sterke omni-channel-aanpak uit te stippelen. We hebben recent massaal folders bedeeld voor de lancering van een nieuw product. Maar die campagne liep gelijktijdig op sociale media, en via instore-activaties in de supermarkten. En op ons platform konden consumenten cashbacks krijgen als ze het product aankochten.”
“Dat is de toekomst. En hoe beter merken de eindconsument kennen, des te makkelijker ze erin slagen om aanwezig te zijn waar hun klanten hen verwachten of hopen aan te treffen. Cashbacks zijn een bijzonder doeltreffend instrument, een sterke trigger. Maar ze mogen niet op zichzelf staan, ze moeten deel uitmaken van een geïntegreerde campagne.”
Wil je meer weten over hoe zo'n cashback werkt en wat nu juist het voordeel is voor jouw product? BDmyShopi helpt je graag met de eerste stappen!