Wie Kinepolis zegt, zegt cinema. Maar de Belgische groep is méér dan comfortabele zitjes, popcorn en goede films. Het bedrijf heeft namelijk ook een B2B-tak. Wat begon als een manier om de faciliteiten zo goed mogelijk te benutten door anderen er gebruik van te laten maken, is uitgegroeid tot een sterke afdeling binnen de groep die bedrijfsevents coördineert, advertising verzorgt en relatiegeschenken voorziet. Na een moeilijke COVID-periode is het B2B-team niet gewoon rechtgekrabbeld, maar rechtgesprongen, zo lijkt het wel. Want na enkele vernieuwingen en nieuwigheden stààt Kinepolis Business er weer, klinkt het bij B2B-manager Séverine Smetz.
Wat dacht u van een bedrijfsevent in de Blue Moon Studios van Kinepolis? Een splinternieuwe omgeving die is uitgerust met technologische vernuftigheden om live, virtueel of iets tussen de twee een event te laten doorgaan. Vergelijk het gerust met een studio waarin het journaal wordt opgenomen, zegt Séverine Smetz. “Het is een volwaardige tv-studio in onze Kinepolis in Antwerpen. Met 150 plaatsen in de zaal en streamingmogelijkheden kan je dus perfect een hybride event organiseren waarbij een deel van je publiek ter plaatse is en een deel vanaf een andere locatie kan volgen”, klinkt het.
Kinepolis speelt hiermee in op de nieuwe tijden waarbij streaming niet alleen belangrijk wordt, maar ook nodig. “Mensen zijn nog steeds sociale beestjes. Events waarbij we kunnen samenkomen, zullen dus altijd belangrijk zijn. Maar door corona is ook meer en meer het besef gekomen dat we misschien toch niet naar de andere kant van het land moeten reizen voor dat ene bedrijfsevenement. Het is een verandering in de mindset die volgens ons wel zal blijven, daarom hebben we er in onze Blue Moon Studios voor gezorgd dat virtuele of hybride events perfect mogelijk én kwaliteitsvol zijn.”
Infrastructuur maximaal benutten
In de studio in Antwerpen live gaan, maar streamen naar de Kinepolis in Gent, Brussel of op een van de vele internationale locaties: Kinepolis Business start met deze nieuwe studio een nieuw tijdperk voor events. Events zijn dan ook een belangrijke pijler van de B2B-tak van de Belgische speler. “Daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen”, vertelt Smetz. “De deuren gingen open, de zalen werden verwarmd, maar natuurlijk heb je niet op elk moment van de dag dezelfde massa volk over de vloer. Door andere organisaties toegang te geven, zorgen we ervoor dat onze locaties zoveel mogelijk benut worden.”
Kinepolis Business legt zich ook toe op advertising. Flyers, sponsoring van filmgerelateerde events, of via samplings filmliefhebbers laten kennismaken met een nieuw product. Via de optie om filmtickets cadeau te doen, kunnen bedrijven dan weer hun medewerkers, partners of klanten gelukkig maken. Samen met de events vormen advertising en gifting dus de drie belangrijke pijlers van Kinepolis Business.
Door andere organisaties toegang te geven, zorgen we ervoor dat onze locaties zoveel mogelijk benut worden
Een zware klap dus voor het hele B2B-team toen door de pandemie geen bedrijfsevenementen meer konden doorgaan en ze geen filmliefhebbers meer konden ontvangen. “Ik moet toegeven dat we nooit hadden gedacht dat we zo lang onze deuren zouden moeten sluiten”, vertelt Séverine Smetz. “Aan het begin van die eerste lockdown waren we nog goedgezind, we zouden na drie weken wel weer open mogen, toch? We hadden vernieuwingsplannen klaarliggen begin 2020, maar we hadden niet verwacht dat we die in oktober 2020 tot einde mei 2021 konden opbergen.”
Van drive-in cinema tot examenzaal
Smetz en haar team hebben het gedurende die periode over een andere boeg moeten gooien. Sommige geplande vernieuwingen werden uitgesteld, andere dan weer vroeger doorgevoerd. En op heel wat locaties van Kinepolis werden de cinemazalen voor uiteenlopende doeleinden ingezet. Om er ook de examens van de KUL-studenten in Antwerpen en de colleges van Vives in Kortrijk te laten doorgaan bijvoorbeeld, of zelfs de catering van de VIP klanten van de Voetbalbond bij ons in Brussel te organiseren. “We konden onze deuren lang niet openzetten voor onze filmfans en bedrijven, maar we hebben dat wel proberen doen voor anderen die het konden gebruiken.”
Om de filmliefhebbers toch nog te kunnen plezieren en een alternatief te bieden voor een bedrijfsbijeenkomst, is Kinepolis tijdens de pandemie begonnen met drive-in cinema. “Met Kinepolis on Tour hebben niet alleen hen, maar ook onze partners, zoals Coca-Cola of Mars, toch nog een platform kunnen bieden. Hebben we daar uitgehaald wat we in een normale periode bereiken? Nee, maar we konden niet bij de pakken blijven zitten. We wouden echt die connectie met onze klanten en partners warm houden, dus we hebben onze creativiteit de vrije loop gelaten en alternatieven bedacht.”
Inzetten op veiligheid
Een unicum voor Kinepolis, die lange sluiting. “We hebben verschillende herlanceringsplannen opgesteld, maar telkens werd de deur weer keihard dichtgegooid door nieuwe maatregelen. Begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar de annuleringen van events of opschorting van samenwerkingen kwam iedere keer harder en harder aan. Het team motiveren om te blijven doorgaan en ideeën te bedenken, terwijl we niet wisten of we ze zouden kunnen uitvoeren, was niet eenvoudig”, geeft Smetz toe. “Maar nu zitten we weer op goede koers en ziet ons najaar er goed uit zolang de maatregelen het ons toelaten. We hebben ook echt wel ingezet op veiligheid voor de aankomende events, want we willen dat de mensen met een gerust gevoel naar onze zalen kunnen komen.”
Het Covid Safe Ticket zal dus bij elke gelegenheid in Kinepolis gevraagd worden. “We begrijpen dat die Covid Safe Tickets wat gevoelig kunnen liggen, niet iedereen staat ervoor te springen. Maar voor ons staat veiligheid voorop, dus we zetten dat in op alle onze locaties en bij alle gebeurtenissen”, zegt Smetz. “En gelden er terug afstandsregels bij events, dan hebben we het voordeel dat onze zalen enorm groot zijn”, glimlacht ze.
Niet hetzelfde als in de cinema
En terwijl de agenda van Kinepolis Business bijna een jaar heeft leeggestaan, ziet Séverine Smetz die nu weer vollopen. “We hebben gevreesd dat onze klanten niet meer zouden terugkomen na meer dan een jaar, er is altijd die kans dat ze hun events elders zouden laten doorgaan. Maar we merken dat ze aan het terugkeren zijn en dat doet ons enorm veel plezier”, klinkt het bij de B2B manager. “Voor ons is dat een teken dat de troeven van Kinepolis — de vele vlot bereikbare locaties, een professioneel team, hoogstaande technologie enzovoort — toch blijven hangen bij de bedrijven.”
Mensen willen netwerken, mensen willen connecteren met elkaar. En wij kunnen ervoor zorgen dat dat op een professionele en veilige manier verloopt
Tijd om die troeven het komende jaar opnieuw uit te spelen, aldus Smetz. Niets gaat immers boven een (semi-)live bedrijfsevent, vindt de manager. “Net zoals een film bekijken op je eigen tv niet hetzelfde is als op een groot cinemascherm met een fantastisch sound system, is een bedrijfsevent via Zoom ook niet hetzelfde. Mensen willen netwerken, mensen willen connecteren met elkaar. En wij kunnen ervoor zorgen dat dat op een professionele en veilige manier verloopt.”