Ann-Sophie Maeyaert
Sinds 2020 inspireert en begeleidt I Am Human Belgische zaakvoerders en HR-professionals om een mensgerichte en productieve bedrijfscultuur te creëren. “Aan de hand van de bewezen OKR-methode helpen we als strategische employee engagement partner de medewerkers om beter te begrijpen waar hun werk concreet aan bijdraagt. Zo zijn ze meer gemotiveerd en betrokken om de doelen van de organisatie te verwezenlijken en om zo de waarde te creëren waar de klanten naar op zoek zijn”, vertelt founder en CEO Ann-Sophie Maeyaert.
“Na mijn studies en een aantal jaar werken in loondienst, kriebelde het om mijn eigen ding te doen. Ik kom uit een ondernemersnest en heb de ambitie om écht het verschil te maken voor meer dan één enkele onderneming”, steekt Ann-Sophie Maeyaert van wal, die in 2010 van start ging als freelance HR-professional voor verschillende Vlaamse kmo’s. Na verloop van tijd voelde ze dat veel ondernemers meer begeleiding op een breder strategisch niveau nodig hadden. “Tijdens een opleiding agile leadership en agile human resources in Zweden kwam ik in contact met de bekende OKR-managementmethode. Ik zag hierin dé manier om bedrijven te ondersteunen bij hun volledige verhaal, in plaats van enkel op HR-vlak zoals ik tot dan toe deed”, licht ze toe.
Zinvolle en motiverende doelstellingen
In 2020 richtte Maeyaert haar bedrijf I Am Human op, dat als Employee Engagement Partner & OKR Coach bedrijven helpt om hun strategie uit te voeren aan de hand van Objectives & Key Results. In de bewezen OKR-managementmethode staan de visie en de doelen van de organisatie centraal, waarbij elk doel vertaald wordt naar meetbare resultaten. Hierbij wordt niet alleen het managementteam betrokken, maar álle teams. Zo weten alle medewerkers hoe ze specifiek kunnen bijdragen aan de realisatie van die doelen en focus te houden. Het maakt het voor de zaakvoerder ook eenvoudiger om te communiceren wat de doelen zijn, hoe de weg ernaartoe precies verloopt en wanneer ze bereikt zijn.
“Meer dan ooit zijn mensen op zoek naar zingeving en betekenis in hun job. Ze willen het gevoel hebben dat ze samen met hun collega’s naar een concreet doel toewerken. OKR’s helpen om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, waardoor er doelgerichter gewerkt kan worden. Haalbare en concrete doelstellingen verhogen op die manier de motivatie en betrokkenheid van het team”, licht Maeyaert de positieve impact toe van de OKR-methode, die wereldwijd gebruikt wordt. Google heeft de methode als eerste geïmplementeerd en veel grote – vooral Amerikaanse – bedrijven, zoals Spotify en Netflix, plukken er vandaag de vruchten van. In België is I Am Human een van de eerste OKR-consultants. “We hebben recent een framework uitgewerkt samen met onze Brusselse partner, waardoor OKR coachable is in bedrijven. Dankzij dit exclusief partnership zijn we nu klaar om onze aanpak verder te implementeren in Belgische bedrijven, zowel voor de Nederlandstalige als voor de Franstalige markt”, zegt Maeyaert.
Organisaties helpen om mensgericht te worden en de hoogste ROI te halen uit hun menselijk kapitaal: dat is onze missie als OKR-pionier in België.
Unieke datagedreven aanpak
I Am Human bestaat uit een team van strategische HR-experten die organisaties en hun medewerkers ondersteunen met advies en begeleiding op maat. Ze maken hiervoor gebruik van een unieke tool op basis van data. “De inzichten die we hieruit halen, vormen de basis voor het opstellen van een doelgerichte en impactvolle HR-strategie. Buikgevoel en gesprekken voeren zijn uiteraard belangrijk, maar ze volstaan niet om een nieuwe dynamiek tot stand te brengen in een bedrijf, laat staan om de impact ervan te gaan meten”, benadrukt Maeyaert de unieke datagedreven aanpak van haar bedrijf.
De OKR-coaches van I Am Human begeleiden organisaties bij het implementeren van de OKR-managementmethode. “We starten altijd met een OKR audit, waarbij we de huidige strategie, doelstellingen en KPI's onder de loep nemen. Wat zijn de missie, de visie en de waarden? Hoe wordt de bedrijfscultuur gemeten en bijgevolg de gedragingen naar de waarden? Hoe werken de teams vandaag, wat doen ze al goed en wat kan er nog beter? Met deze feedback stellen we samen een plan op maat op. We zorgen voor de interne coaching van enkele OKR-champions, die nadien zelf de uitvoering van de strategie kunnen overnemen en hun collega’s kunnen coachen. Het is de bedoeling dat wij hen de nodige handvaten en concrete tools aanreiken waarmee ze zelf aan de slag kunnen.”
Meer dan ooit zijn mensen op zoek naar zingeving en betekenis in hun job. Ze willen het gevoel hebben dat ze samen met hun collega’s naar een concreet doel toewerken. OKR’s helpen om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, waardoor er doelgerichter gewerkt kan worden.
Positieve en productieve bedrijfscultuur
De OKR-methode is geschikt voor alle organisaties die meer doelgericht willen werken, klein of groot. Maeyaert merkt dat er de laatste jaren steeds meer interesse in is. “Bedrijven besteden vandaag veel meer aandacht aan een positieve en productieve bedrijfscultuur. In de krappe arbeidsmarkt en economisch uitdagende tijden zoals vandaag is het als CEO of zaakvoerder belangrijker dan ooit dat je je mensen kan overtuigen en meetrekken om mee te werken aan jouw droom. Waar jij met jouw bedrijf naartoe wil, is voor jezelf wel duidelijk, maar daarom niet altijd voor het ganse team. Doordat de OKR-methode de missie en de visie van een bedrijf vertaalt naar concrete en ambitieuze resultaten, helpt het medewerkers om beter te begrijpen: waarom ben ik hier aan het werk? Je kan wel makkelijk zeggen: ‘in 2024 willen we met het bedrijf x-euro omzet draaien’. Maar dat zal alleen maar lukken als je zorgt dat het voor medewerkers echt zin heeft om hieraan bij te dragen. Die purpose is vandaag echt cruciaal”, aldus Maeyaert.
Het hoogste ROI op menselijk kapitaal
Door de krapte op de arbeidsmarkt en de uitgebreide keuzemogelijkheden die medewerkers krijgen, is het voor werkgevers anno 2024 nóg belangrijker om, naast het aantrekken van het juiste talent, volop in te zetten op retentie. Maeyaert beschouwt OKR’s als de ideale methodiek om de employee engagement te verbeteren en mensen zo lang mogelijk aan boord te houden. “Een mensgerichte en datadriven aanpak is de sleutel om talent aan te trekken én te behouden. Want het product of de dienst die je met je bedrijf levert is uiteraard belangrijk, maar alles valt of staat met de juiste mensen aan boord. Het zijn de medewerkers de het verschil maken. Door als onafhankelijke en externe partner mee te werken aan het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid zorgen we ervoor dat bedrijven investeren in wat er écht toe doet. Organisaties helpen om mensgericht te worden en de hoogste ROI te halen uit hun menselijk kapitaal: dat is onze missie als OKR-pionier in België.”