4GOLD-founders Brent Luyckx en Mathieu van der Poel
Het gaat niet alleen hard voor medeoprichter Mathieu van der Poel - die zich begin augustus op grandioze wijze tot wereldkampioen wielrennen kroonde - maar ook voor de Antwerpse healthtech start-up 4GOLD. Het datadriven AI-platform, dat op basis van gepersonaliseerde DNA inzichten en wetenschappelijk gevalideerde sport- en gezondheidssupplementen sporters helpt om hun gezondheid en/of prestaties te optimaliseren, telt vandaag 20.000 klanten waaronder de Belgische wielerploeg Alpecin-Deceuninck en voetbalclub Royal Antwerp FC. Met de 1,3 miljoen euro die 4GOLD recent ophaalde, wil het founderstrio internationaal doorbreken. “Wij kijken zelden naar waar we vandaag staan, enkel naar waar we naartoe willen. Terwijl we trots mogen zijn op wat we tot dusver al hebben verwezenlijkt.”
Betere beslissingen nemen
4GOLD, dat in 2017 werd opgericht met het oog op ontwikkeling van hoogkwalitatieve supplementatie, is vandaag gespecialiseerd in DNA-gebaseerde gezondheids- en prestatieoptimalisatie. “Wat wij in essentie willen doen, is mensen helpen om betere beslissingen te nemen”, vertelt CEO en co-founder Brent Luyckx, zelf een voormalig profwielrenner.
“Dat doen we door hun data, die we winnen uit onze eigen en unieke DNA-interpretatiesoftware, te combineren met de laatste wetenschappelijke inzichten. Die DNA-benadering is cruciaal aangezien we al snel inzagen dat een one-size-fits-all-model eigenlijk geen wetenschappelijk fundament heeft.”
“Ik geloof zelf zeer sterk in personalisatie omdat elk lichaam anders is”, pikt co-founder Mathieu van der Poel in. “Dankzij de datagedreven aanpak van 4GOLD kan ik via de app zien hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voeding, supplementen, type training,..., en deze gepersonaliseerde inzichten gebruiken om de juiste beslissingen te nemen.”
Verder personaliseren
En dat ‘nieuwe’ concept sloeg aan want sinds de start kende het Antwerpse healthtech bedrijf constante groei en kan het vandaag terugvallen op een database met ruim 20.000 klanten. In augustus rondde 4GOLD een succesvolle financieringsronde van 1,3 miljoen euro af, geld dat in de eerste plaats zal gebruikt worden voor de internationale groei in Europa met als doel zo snel mogelijk een jaaromzet van over de tien miljoen euro te genereren. Maar er is meer, zo laat Luyckx weten.
Via data fusion en -interpretatie willen we vervolgens tot de best mogelijke inzichten komen om gezondheid en prestaties te optimaliseren, idealiter in combinatie met gepersonaliseerde supplementen
“We hebben heel veel plannen”, duidt de CEO. “Zoals onze werkwijze verder personaliseren, de volgende stappen zetten in AI, ons team versterken, het productgamma uitbreiden – recent lanceerden we met LiFT de eerste vetmolecule ter wereld die energie levert tijdens fysieke inspanningen – en ons dataplatform verder ontwikkelen. Zo willen we bijvoorbeeld extra data halen uit lifestyle, bloed, wearables,… en die allemaal samenbrengen op één platform. Via data fusion en -interpretatie willen we vervolgens tot de best mogelijke inzichten komen om gezondheid en prestaties te optimaliseren, idealiter in combinatie met gepersonaliseerde supplementen.”
Europa en de VS
Maar internationale groei krijgt op dit moment de hoogste prioriteit, zo blijkt. Hoewel 4GOLD al een heel internationaal klantenbestand heeft, wil het bedrijf nu ook heel gerichte stappen op dat vlak zetten. “We mikken in de eerste plaats op het Europese vasteland, waar we geen rechtstreekse concurrent hebben die een gezondheidsplatform koppelt aan gepersonaliseerde supplementen”, licht Luyckx toe.
We mikken in de eerste plaats op het Europese vasteland, waar we geen rechtstreekse concurrent hebben die een gezondheidsplatform koppelt aan gepersonaliseerde supplementen
“Dus naast België en Nederland komen daar nu Frankrijk en Duitsland bij, om dan in een volgende fase naar Italië en Spanje te kijken. Voor die laatste markt hebben we trouwens een partnership met ex-wielrenner Alberto Contador die ambassadeur van onze producten is. Daarna willen we naar het Verenigd Koninkrijk, dat in een ideaal scenario de springplank zal vormen richting de VS, waar we al die learnings van het Europese vasteland kunnen inzetten.”
Smart capital
Het vers kapitaal waarmee de internationale expansie zoals gezegd zal worden gefinancierd, werd opgehaald bij zowel (alle) interne aandeelhouders als externe investeerders. Bij die laatste vinden we bijvoorbeeld serieondernemer Bart Claes, die onder meer bekend is van Cashforce, en Els De Ceuster. “Wat 4GOLD als technologiebedrijf met beperkte middelen tot dusver heeft bereikt, is werkelijk fascinerend”, liet die laatste als motivatie optekenen.
Het was heel fijn om nieuwe investeerders te kunnen aantrekken, maar het deed net zoveel deugd om het vertrouwen en de bevestiging te krijgen van de huidige aandeelhouders die met hun steun duidelijk aangaven in het potentieel van dit ambitieuze project te geloven
“Waar we in de eerste plaats op mikten, was smart capital”, vertelt Luyckx. “Niet zomaar lukraak wat groeigeld, maar fondsen gekoppeld aan inzichten en knowhow van de investeerders. Zo heeft Bart Claes de nodige expertise met AI, en is Els De Ceuster actief in de wereld van meststoffen. Daar is de link misschien niet meteen duidelijk, maar haar bedrijf DCM is sterk betrokken bij de aanleg van grasvelden, onder meer voor sportactiviteiten. Bijgevolg heeft Els heel wat connecties in de wereld van voetbal en hockey, en haar bedrijf legt de velden aan voor onder meer Royal Antwerp FC, KV Mechelen, Club Brugge. Met Vacansoleil-DCM hebben ze trouwens ook nog een professionele wielerploeg gehad. Zo is de link meteen een stuk duidelijker, vermoed ik (lacht).”
“Het was uiteraard heel fijn om die nieuwe investeerders te kunnen aantrekken, maar het deed net zoveel deugd om het vertrouwen en de bevestiging te krijgen van de huidige aandeelhouders die met hun steun duidelijk aangaven in het potentieel van dit ambitieuze project te geloven.”
Topprestaties in verschillende sporten
In hoeverre gaf de regenboogtrui van co-founder Mathieu van der Poel een boost aan het groeiverhaal van 4Gold? “Absoluut”, beaamt de CEO. “Enerzijds krijg je nieuwe mensen in de funnel die niet meteen gaan kopen maar dankzij Matthieu wel het bedrijf hebben leren kennen. Anderzijds kan het mensen die al in de funnel zaten dat extra duwtje geven om die eerste aankoop te doen. In augustus, toen hij het wereldkampioenschap won, hebben we daadwerkelijk heel wat nieuwe klanten binnengehaald.”
Met al die topprestaties in verschillende sporten tonen we aan dat we echt een meerwaarde vormen om prestaties te optimaliseren. Dat is misschien nog belangrijker dan de naamsbekendheid zelf
“Weet je, we hebben intussen een zeer mooi palmares opgebouwd: we werken samen met Royal Antwerp FC, die Belgisch landskampioen zijn geworden. En met Jasper Philipsen van Alpecin-Deceuninck die de groene trui won in de laatste Tour de France. In de motocross strijden we nog altijd mee voor de wereldtitel met Liam Evert. We hebben een overeenkomst met Bashir Abdi, één van ‘s werelds beste marathonlopers, skeletonster Kim Meylemans, die met die met ambities naar de Olympische Winterspelen trekt, voetbalster Justine Van Avermaet die een transfer naar Everton wist te verzilveren,… Met al die topprestaties in verschillende sporten tonen we aan dat we echt een meerwaarde vormen om prestaties te optimaliseren. Dat is misschien nog belangrijker dan de naamsbekendheid zelf.”
De aard van het beestje
Sinds 2017 timmert Brent Luyckx met zijn twee co-founders naarstig aan de weg richting (internationale) top. Hoe tevreden is de CEO zelf over het parcours dat tot nog toe werd afgelegd? “Ik denk dat corona sowieso voor een klein beetje vertraging heeft gezorgd”, luidt het antwoord. “Maar op zich staan we wel waar we willen staan. Alleen zijn wij daar niet genoeg mee bezig. Wij kijken zelden naar waar we vandaag staan, enkel naar waar we naartoe willen.”
“Dat is nu eenmaal de aard van het beestje: altijd vooruitkijken, we moeten naar daar, naar daar en naar daar. Terwijl we inderdaad ook wel eens mogen terugblikken en trots zijn op wat we tot dusver al hebben verwezenlijkt. Noem dat gerust een ondernemersles. Net als het feit dat, door hier sinds 2017 intensief mee bezig te zijn, dit bedrijf een deel van mijn persoonlijke identiteit is geworden. Dat is soms een risico: wanneer 4GOLD een mindere periode kent, dan voel ik mij ook minder, en omgekeerd. Maar eigenlijk zou het ene los moeten staan van het andere, alleen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.”
Nog één les om mee af te sluiten dan, en misschien wel de allerbelangrijkste, volgens Brent Luyckx: “Je leert gewoon zoveel door te ondernemen. Door dingen te doen en in gang te steken. Ondernemen komt voor mij dan ook neer op de grote klassieker: getting shit done. Met alle positieve en minder positieve zaken die daar komen bij kijken.”