Michèle Lievens en Lies Termote, founders van cocco. (©Laurien De Grande)
Michèle Lievens en Lies Termote zijn twee ondernemende vrouwen met een eindeloze passie voor textiel en edele vezels. Beide hebben op z’n zachtst gezegd een druk leven, waarin zij het moederschap combineren met en een fulltime job waarbij veel reizen de norm is. Als geen ander weten ze hoe essentieel een goede nachtrust is om dag in dag uit te blijven presteren en om je goed in je vel en zelfzeker te voelen. Uit die gedeelde visie en passie is cocco. ontstaan, een merk van luxueuze zijden kussenslopen die je in staat stellen om elke dag de beste versie van jezelf te zijn. “We vinden het allebei heel belangrijk om aan zelfzorg te doen omdat het van ons een enthousiastere moeder, echtgenote én vriendin maakt.”
Waar het allemaal begon
“Op mijn 18de, voor ik verder zou gaan studeren, heb ik een sabbatjaar genomen”, steekt Michèle Lievens van wal. “Ik kwam in het bedrijf van mijn ouders terecht dat exclusieve zitmeubelen maakt en stoffencollecties op de markt brengt. Toen ik al die mooie stoffen zag, was ik meteen verkocht. Zo is mijn passie voor textiel ontstaan en die werd doorheen de jaren steeds verder aangewakkerd. Ondertussen heb ik het stoffengedeelte van de familiezaak overgekocht en run ik deze zelf.”
Lies Termote op haar beurt ging na haar marketingstudies werken voor een West-Vlaamse weverij van stoffen voor de interieurwereld. “Ik werd er op sleeptouw genomen en betrokken in alle stappen van het weefproces: verven, de voorbereiding, het weven en afwerken”, vertelt ze. “Zo ontwikkelde ik de technische kennis en tegelijk een heel grote passie voor textiel. Ondertussen werk ik voor verschillende binnen- en buitenlandse weverijen, als ondersteuning in sales en de ontwikkeling van nieuwe collecties voor klanten.”
A match made in heaven
“Aangezien we beiden in de wereld van interieurtextiel zitten, kwamen we elkaar regelmatig tegen, zowel in België als in het buitenland. Vaak was dat op beurzen, maar ook spontaan omdat we toevallig net in hetzelfde land aan het reizen waren”, vertelt Termote. “Ons contact was altijd vriendschappelijk en professioneel tegelijk, en vaak droomden we luidop over de toekomst van textiel.”
“Tijdens onze ‘ambitiegesprekken’ hadden we het vaak over onze wens om iets met zijde te doen. Beide zijn we gecharmeerd door de uitstraling en gevoel van pure zijde en bovendien geloven we in de kracht van deze unieke stof. Het is een natuurlijk materiaal met natuurlijke hydratatie en hypoallergene eigenschappen dat enkel maar voordelen biedt voor de huid en het haar. Een eigenschap die je in geen andere vezel zal vinden”, klinkt het.
“Doordat we zelf heel veel reizen, ervaren we maar al te goed dat een goede nachtrust belangrijk is om ons goed te voelen, om zelfzeker te zijn en elke dag opnieuw ‘te stralen’. We geloven sterk dat het belangrijk is om aan self-care te doen omdat het ons tot een meer enthousiaste moeder, vrouw én vriendin maakt.”
We geloven sterk dat het belangrijk is om aan self-care te doen omdat het ons tot een meer enthousiaste moeder, vrouw én vriendin maakt
“Met deze kennis en ervaring zijn we op zoek gegaan naar partners met kennis van zijde die onze visie delen. Eén van de belangrijkste voorwaarden was wel dat we dit lokaal konden produceren, importeren uit het Verre Oosten is voor ons nooit een optie geweest. Het was een hele uitdaging om een lokale wever te vinden die zijde kon produceren die geschikt is als bedlinnen en waarbij de vezel geverfd kan worden zonder dat die zijn karakteristieken verliest.”
Na een maandenlang testproces was de geboorte van cocco. een feit. “De perfecte aanvulling van je slaaproutine, die je verzorgingsrituelen zal versterken en ervoor zorgt dat je elke dag de beste versie van jezelf bent”, geeft Termote nog mee.
Samen ondernemen
Samen ondernemen is niet altijd eenvoudig, maar Termote en Lievens vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan. “De invulling en verdeling van wie wat doet, is heel organisch tot stand gekomen”, vertelt Lievens. “We voelen goed aan waar de een sterker in is én meer plezier uithaalt dan de andere. Voor ons is het belangrijk dat de groei van cocco. uiterst professioneel verloopt, maar dat het tezelfdertijd ook plezant blijft.”
“Zo houdt Lies vooral van de stadia vóór het finale product en de organisatie hierrond met onze partners. Zelf kan ik me helemaal verliezen in het creatieve luik, zoals kleuren vastleggen, verpakking creëren, fotografie organiseren. In sales hebben we dan weer alletwee onze gading gevonden, daarin versterken we elkaar waar nodig.”
“De grootste uitdaging voor ons is om beiden op hetzelfde tempo te gaan en qua aanpak op dezelfde golflengte te zitten. Bij de start heb je een bepaald proces en stappenplan voor ogen en daar moet je soms - noodgedwongen - van afwijken. Dan is het een kwestie van open communiceren met elkaar zodat we steeds opnieuw dezelfde richting uitgaan”, klinkt het.
Het belang van selfcare
Fysieke gezondheid is belangrijk maar de mentale gezondheid kan uiteraard niet achterblijven. “Self-care is nog nooit zo sterk naar voren gekomen omdat we met z’n allen onder druk staan en een extreem gehaast leven leiden”, aldus Termote. “We zien cocco. als een verwennerij voor jezelf. Net zoals je er kan van genieten om een exclusieve parfum te dragen, kan je even hard genieten van te slapen op zijde. De stof biedt werkelijk het meest luxueuze gevoel dat je huid zal ervaren. Daardoor zal je het maximale uit je nachtrust te halen.”
Zijde biedt het meest luxueuze gevoel dat je huid zal ervaren. Daardoor zal je ook het maximale uit je nachtrust te halen
“Bovendien is zijde niet enkel ongelofelijk zacht om op te slapen, het neemt ook de lichaamstemperatuur aan, hydrateert en is hypoallergeen tegelijkertijd. En het is geschikt voor elk type huid, ook de meest gevoelige. Je kunt er vanop aan dat je ook op het gebied van je beauty ritueel het meest uit je slaap haalt want waar bijvoorbeeld katoen zal absorberen, gaat zijde hydrateren en kunnen je schoonheidsproducten optimaal werken”, benadrukt Lievens.
Duurzaamheid
Naast het belang van het gezondheids- en schoonheidsaspect wil het ondernemersduo achter cocco. er ook voor zorgen dat de ecologische voetafdruk beperkt blijft. “Voor de productie van zijde zijn er geen schadelijke stoffen nodig en ook relatief weinig energie”, legt Termote uit. “De grootste impact is water en daarvoor werken we met partners die al het afvalwater zuiveren en hergebruiken.”
“Daarnaast werken we uitsluitend samen met lokale partners”, gaat Lievens verder. “De belangrijkste speler in onze keten is de weverij. Die hebben we heel selectief uitgekozen en die zijn binnen de sector heel geëngageerd. Ze zijn trekker in de Detox-campgane van Greenpeace Campagne waarin wordt gepleit om ‘clean fabrics’ te produceren door het elimineren van gevaarlijke chemicaliën in de fashion industrie. Daarnaast zijn ze gelauwerd voor hun ‘Journey to Stustainable Luxury’ en ontvingen ze een oscar voor Most sustainable producer in hun vakgebied.”
Onze filosofie is om enkel te werken met materialen van Europese producenten die natuur en milieu respecteren
“Hiermee willen we aantonen dat wij heel sterk geloven in lokale productie en een gecontroleerd proces waarbij we werken met partners die voortrekkers zijn in eco-sustainability”, geeft Lievens aan. “Onze filosofie is dan ook om enkel te werken met materialen van producenten die natuur en milieu respecteren. Daarom hebben we gekozen voor een Europese aanpak en dat voor het volledige proces: van ontwerp tot weven, tot confectie en verpakking in België. Dat pure vakmanschap is zichtbaar in elk detail van cocco.”
Bewuster consumeren
“Algemeen zien we de textielindustrie evolueren naar het gebruik van recycled fibres, zowel in fashion als in interieurtextiel. De kanttekening hierbij is dat voor veel gerecycleerde vezels er nog vaak veel energie nodig is om die herbruikbaar te maken, dus dat is een dubbeltje op zijn kant. Onze energie moet nog groener om er een volledig duurzaam verhaal te kunnen van maken”, beseft Termote.
Wij zijn persoonlijk van mening dat er momenteel sprake is van overconsumptie is en mensen bewust voor meer kwaliteit moeten kiezen
“We juichen het wel toe dat de natuurlijke vezels meer gepromoot worden in alle sectoren, in interieur maar ook in fashion waar meer en meer gebruik wordt gemaakt van materialen als linnen, hennep,… omdat die een veel kleinere ecologische impact hebben dan bijvoorbeeld polyester of polyprop. Wij zijn persoonlijk van mening dat er momenteel sprake is van overconsumptie is en mensen bewust voor meer kwaliteit moeten kiezen.”
Ambitieuze toekomstplannen
De twee oprichtsters van cocco. benadrukken dat ze stap voor stap willen groeien en het netwerk uitbreiden zowel binnen als buiten Europa. “Met trots kunnen we zeggen dat de eerste samenwerkingen zijn opgestart in België, Japan, Dubai en Zwitserland”, vertelt Lievens. “Daarnaast willen we ook het gamma uitbreiden, omdat we nu al vaak de vraag krijgen naar volledige beddensets.”
“Onze ultieme droom? Wij weten dat wij binnen ons segment één van de weinige merken zijn die werken met Europees geweven zijde. Het zou heel fijn zijn mochten wij onze passie en liefde voor lokale productie en hoge kwaliteit in de verf kunnen zetten in de hoop daarmee zoveel mogelijk mensen te overtuigen om voor de meest exclusieve zijde te kiezen.”