Tim Sterckx en Sarah Parent, founders van Go Smart Digital (©Mathieu Van de Sompel)
Een mail versturen met of zonder bijlage kan al een wereld van verschil maken op vlak van digitale voetafdruk, net als bijvoorbeeld de keuze van je server. Dat bewustzijn wil Go Smart Digital er bij bedrijven in slijpen, om zo hun CO2-emissies naar beneden te helpen. Aan de wieg van deze nieuwe impact start-up staan cleantech ondernemer Tim Sterckx (ex-Aryx) en Sarah Parent, wiens herbebossingsaccelerator Go Forest bedrijven, organisaties en individuen helpt om hun ecologische voetafdruk te compenseren door bomen aan te planten op cruciale plaatsen in de wereld. “We willen naar een ecosysteem van complementaire impactdiensten.”
De twee meest urgente strijdkreten van vandaag zijn ‘de toekomst is digitaal’ en ‘de toekomst is groen’. Beide komen samen in Go Smart Digital, een pas opgerichte start-up die impact wil maken door zowel de carbon footprint van organisaties te berekenen als doelgericht advies te geven, om zo tot een geoptimaliseerde en duurzame IT-omgeving te komen.
Door de handen in elkaar te slaan met boomplantaccelerator Go Forest - binnen de koepel van ecosysteemverhaal Go Family - en diensten te combineren, krijgen bedrijven de kans met één partner maximale impact te creëren voor natuur én maatschappij.
Op naar ecosysteem
“We weten allemaal dat het klimaatprobleem urgent is”, aldus Sarah Parent, CEO van Go Forest en co-founder van Go Smart Digital. “Uit gesprekken met bedrijven groeide de overtuiging dat we voor maximale klimaatefficiëntie moesten gaan. Via strategische partnerships willen we zoveel mogelijke impact maken in zo weinig mogelijk tijd, wat ook onze instap in Go Smart Digital verklaart: het is de eerste stap naar een ecosysteem van complementaire impactdiensten, die we de Go Family noemen. Dat ecosysteem is een absolute must, want gezien de urgentie van de klimaatcrisis is samenwerken de enige optie.”
“Collaboration is the new competition”, vervolgt de Oost-Vlaamse onderneemster haar betoog. “Zeker omdat het hoog tijd is om onze scope 3 ook grondig onder de loep te nemen: de indirecte uitstoot van CO2, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van partners, leveranciers en andere organisaties waar je mee samenwerkt. Zoals externe servers. Dat samenwerken reflecteert zich ook in de baseline van Go Family: empower change, together as one. Des te meer omdat in de sector iedereen nog te vaak op zijn of haar eilandje werkt. En waarom zou iedereen dat nog doen, als we allemaal hetzelfde, gemeenschappelijke doel hebben?”
Gesprekken met impact
Tim Sterckx, die naast co-founder ook CSO - Chief (S)Greening Officer - van Go Smart Digital wordt, is niet aan zijn proefstuk toe. Als pionier in sustainable IT wil hij de sector compleet ontwrichten naar een veel duurzamer model. Sterckx richtte eerder al Aryx op, dat focust op het duurzamer inrichten van IT-omgevingen, om zo bedrijven te helpen hun energieverbruik drastisch te verminderen.
Sarah en ik beseften dat we heel veel gemeenschappelijke klanten hadden en we dus veel meer impact tijdens onze gesprekken met bedrijven konden genereren door de krachten te bundelen
“Voor elk van die bedrijven plantte Aryx in samenwerking met Go Forest bomen. Dat heeft ertoe geleid dat Sarah Parent en ik gingen samenwerken”, vertelt hij. “We merkten namelijk al snel dat we op dezelfde golflengte zaten en een klankbord voor elkaar konden vormen. Zo hebben wij eerder dit jaar, samen met nog andere partners, het impact event Accelerate op poten gezet. Tegelijkertijd beseften Sarah en ik dat we heel veel gemeenschappelijke klanten hadden, en dat we dus veel meer impact tijdens de vele gesprekken met geïnteresseerde bedrijven konden genereren door onze krachten te bundelen.”
Wat de kersverse start-up doet, is de digitale voetafdruk van kleine en grote bedrijven berekenen, zodat die kunnen zien of hun digitaliseringstraject effectief leidde tot een duurzamere business case. “Zelf heb ik een IT-achtergrond, met vijftien jaar ervaring in de grote telco-bedrijven in de Benelux”, vertelt Sterckx.
“Wat ik daar zag, was dat die bedrijven vaak heel dure IT-oplossingen kochten - datacenters, infrastructuur, cuybersecurity, noem maar op - maar zonder ooit te kijken naar circulariteit en sustainability KPI’s. Wat was de ecologische voetafdruk en energiezuinigheid van die oplossingen? Hoe zat het met de scope 3, bijvoorbeeld binnen de supply chain? Wat was het nut van de installatie van een toestel van 1 miljoen euro als er in het servicecontract stond dat er na vijf of zes jaar al nood was aan een complete refresh? Die vragen werden nooit gesteld, zeker niet in de competitieve, money driven environments van die telco-bedrijven.”
Greta Thunberg van de IT
Sterckx besloot de IT-sector vaarwel te zeggen en een alternatief in de markt te zetten. “Een beetje het verhaal van David tegen Goliath, want niemand geloofde erin. Maar aangezien ik toen al bekend stond als de Greta Thunberg van de IT zag ik dat net als een leuke uitdaging (lacht). Eigenlijk kwam het erop neer dat men mij binnen de sector als een ongelooflijk ambetante mens zagen omwille van mijn nogal activistische aard: ‘superleuk wat je daar allemaal vertelt, Greta, maar laat ons nu maar met rust’, was vaak de reactie.”
Ze noemen mij soms de Greta Thunberg van de IT. Dat neem ik als een compliment. Als pionier in sustainable IT wil ik de sector compleet ontwrichten naar een veel duurzamer model
Daarom begon Sterckx eerst marktonderzoek te doen bij bedrijven, om te zien of ze zich wel bewust waren van hun energieverbruik binnen hun IT-infrastructuur. “Dat bleek bij slechts acht procent het geval. Vervolgens wees ik hen op een soort ironie: bedrijven zagen hun algemeen bekende mobility carbon foot print dalen doordat telewerk meer en meer de norm werd en er dus minder werd gereden, maar niemand had door dat omwille van de toename aan Zoom-calls, e-mails en cloud-gebruik de digitale carbon foot print dan weer gigantisch steeg. Alleen het verschil tussen een mail zonder of met bijlage: die eerste is goed voor een equivalent van zo’n 1,2 gram CO2, die tweede voor maar liefst 40 tot 50 gram CO2.”
“Als ik met bedrijven ga praten, maak ik altijd de vergelijking met een lekkende kraan: stel dat ik daar binnenkom en ik draai er een willekeurige kraan open, dan zal altijd wel iemand die meteen terug dichtdraaien, vanuit de reflex om verspilling tegen te gaan. Waarom doen we hetzelfde niet met lekkende energiekraan in een IT-omgeving?”
IT for Green
“Met Go Smart Digital willen we die boodschap nu brengen aan bedrijven, en zo echt hun ogen openen. Zeker als die bedrijven beseffen dat ze, in het kader van de EU Green Deal, ook hun IT zullen moeten aanpakken als ze de gevraagde normen willen halen”, aldus Sterckx. “Wij verkopen dus voor alle duidelijkheid geen IT-oplossingen, maar bieden neutraal impactadvies op basis van IT carbon footprint berekeningsmodellen.”
“Op die manier vullen Go Smart Digital en Go Forest elkaar perfect aan”, pikt Sarah Parent terug in. “Met Go Forest planten we bomen als een vorm van give back to nature. Go Smart Digital daagt bedrijven dan weer uit hun interne processen kritisch te bekijken en de impact van hun IT in kaart te brengen en vervolgens reduceren - de stap ervoor dus eigenlijk, die we ‘IT for Green’ noemen.”
Veel bedrijven denken nog altijd te vaak in termen van kostenbesparing in plaats van vergroening
“Ter illustratie: door optimalisatie van IT kan de CO2-voetafdruk met maar liefst 30 procent zakken. Bovendien kan je tot 25 procent operationele kosten gelinkt aan IT-contracten besparen. Dat laatste is heel belangrijk, want veel bedrijven denken nog altijd te vaak in termen van kostenbesparing in plaats van vergroening.”
“Vervolgens kunnen die bedrijven, dankzij de nauwe samenwerking tussen Go Smart Digital en Go Forest, bomen planten en teruggeven aan de natuur. Waar het op neerkomt, is een noodzakelijke combinatie van zoveel mogelijk en teruggeven aan de planeet. Het kan trouwens ook een echte succesformule worden, wanneer blijkt dat bedrijven kosten kunnen besparen én de planeet beter helpen maken.”
Door Go Smart Digital en Go Forest te verenigen binnen Go Family bieden we bedrijven nu één aanspreekpunt om duurzamer te ondernemen
“Door Go Smart Digital en Go Forest te verenigen binnen Go Family bieden we bedrijven nu één aanspreekpunt om duurzamer te ondernemen, door zowel CO2 te reduceren als bomen aan te planten”, besluit Sarah Parent. “En we zien het groots, want binnenkort mogen we nog meer familieleden verwelkomen. Om nog eens onze baseline boven te halen: empower change, together as one.”