Van vliegtuigtickets tot luxe horloges, consumenten gebruiken crypto steeds meer om te betalen voor een verscheidenheid aan goederen. Bijna 75% van de retailers is van plan om in de komende twee jaar betalingen met cryptocurrency of stablecoins te accepteren, zo blijkt uit een onderzoek van Deloitte, getiteld "Merchants getting ready for crypto."
Deloitte deed een steekproef bij 2.000 senior executives uit de retailsector die een reeks subsectoren vertegenwoordigen, waaronder cosmetica, elektronica, mode, transport, voedsel en drank.
Hoewel betalen met cryptocurrency nu nog vrij nieuw is, verwacht 83% van de retailers dat de interesse van consumenten in digitale valuta het komende jaar zal toenemen. Iets meer dan de helft heeft al meer dan 1 miljoen euro geïnvesteerd in het mogelijk maken van digitale betalingen, zo blijkt uit de enquête.
Iets meer dan 50% van de respondenten is van plan om externe betalingsverwerkers de digitale valuta te laten omzetten in fiat. Dit betekent dat de retailers niet van plan zijn om de cryptocurrency die gebruikt wordt voor de betaling ook echt te bezitten.
Gezien de onvoorspelbaarheid van de cryptomarkt wordt deze strategie als minder riskant beschouwd voor retailers dan het zelf bezitten van de crypto. Deze aanpak maakt het voor retailers ook sneller en eenvoudiger om betalingen met digitale valuta mogelijk te maken, meldt Deloitte.
Retailers erkennen dat er een aantal uitdagingen te overwinnen zijn om betalingen met digitale valuta mogelijk te maken. Bijna 90% noemt de complexiteit van het compatibel maken van hun bestaande financiële infrastructuur met verschillende digitale valuta's als hun grootste uitdaging.
Daarnaast staat de beveiliging van de betaalplatforms bovenaan de lijst van barrières voor de overstap, zo blijkt uit het onderzoek. Gevolgd door zorgen over de veranderende regelgeving en de instabiliteit van de markt voor digitale valuta. Ondanks de zorgen blijven detailhandelaren optimistisch over de voordelen van het mogelijk maken van betalingen met cryptocurrencies. Bijna de helft van de retailers denkt dat deze stap de klantervaring zal verbeteren en hun klantenbestand zal vergroten.