Steeds meer (luxe)merken en retailers springen op de markt NFT’s en crypto⚡️Een 22-jarige student uit Indonesië trok wereldwijd de aandacht met zijn selfies die hij als NFT verkocht⚡️Deze en andere highlights van de voorbije week lees je elke vrijdag op Bloovi.
1. 395% meer Crypto vacatures op LinkedIn
Vacatures waarin met termen wordt gegoocheld als ‘Bitcoin’, ‘Ethereum’, ‘blockchain’ en ‘cryptocurrency’ groeiden vorig jaar in de Verenigde Staten met maar liefst 395%.
Het is opmerkelijk dat de crypto-industrie de bredere tech-industrie overtrof, die ook een opmerkelijke ontwikkeling zag, met bijna een verdubbeling van het aantal vacatures. Met een groei van 98% is de tech industrie echter kleiner in vergelijking met cryptojobs, die dus een groei van 395% kenden.
Bovendien was geen enkele industrie veilig voor de ‘crypto-isering’ in 2021. De LinkedIn News post bood een waardevol inzicht in de invloed van crypto op andere industrieën: “Terwijl de meeste vacatures in software en financiën waren, zien andere industrieën ook een toename in de vraag naar crypto-talent. Deze omvatten professionele diensten zoals boekhouding en consulting. Maar ook in HR en computer hardware sectoren.”
Voor 2022 ziet het ernaar uit dat deze groeitrend zal aanhouden. De grootste exchanges in crypto staan bol van de vacatures: Coinbase heeft meer dan 250 vacatures, Kraken meer dan 300, en ‘s werelds meest actieve exchange, Binance, vermeldt meer dan 600 vacatures.
2. Indonesische jongen van 22 verkoopt zijn selfies en wordt miljonair
De Indonesische student genaamd Ghozali nam vijf jaar lang selfies van achter zijn computer. Deze werden omgezet in NFT’s en in december 2021 geüpload naar NFT marktplaats OpenSea.
Volgens Ghozali nam hij tussen zijn 18de en 22ste foto’s van zichzelf als een manier om terug te blikken op zijn afstudeerreis. Ghozali nam selfies, zittend of staand voor zijn computer. De ‘kunstenaar’ stelde de prijs voor elke NFT selfie vast op €2,60 zonder enige interesse van serieuze kopers te verwachten. Tegen zijn wildste verwachtingen in, ontplofte Ghozali’s NFT aanbod toen prominente leden van ‘Crypto Twitter’ steun betuigden door het aanbod op te kopen en op de markt te brengen.
Sommige van Ghozali’s selfie NFT’s werden verkocht voor 0,9 ETH, met een waarde van ruwweg €2.600. Ghozali’s collectie bereikte vervolgens een totaal handelsvolume van 317 Ethereum, wat het equivalent is van meer dan 1 miljoen Amerikaanse dollar.
Een markt die open ligt voor iedereen. Zelfs voor jou.
3. Club Brugge wilt scoren met een eigen NFT collectie
Voetbalclub Club Brugge springt ook in op de groeiende populariteit van NFT’s met de lancering van een marktplaats waarmee fans van de landskampioen digitaal eigenaar kunnen worden van bijzondere voorwerpen of beelden van winnende doelpunten.
De club benadrukt dat voor de NFT’s die op het platform met de naam Club Moments komen geen extreme prijzen worden gevraagd. Bij de aankoop zit een digitaal certificaat dat de digitale objecten waaraan ze zijn gekoppeld uniek en niet inwisselbaar (non-fungible) maakt.
Bij de aftrap van de play-offs in april gaat het platform van start. Voor de fans van Club Brugge zijn dan opmerkelijke items of videobeelden van de Belgische voetbalclub, zoals doelpunten, maar ook een quote van een kapitein Ruud Vormer te koop.
4. Elon Musk kondigt aan dat Tesla Dogecoin zal accepteren als betaling
Elon Musk, oprichter en CEO van Tesla, heeft opnieuw zijn gewicht in de schaal gelegd voor de cryptocurrency dogecoin. In een tweet op 14 januari kondigde Musk aan dat Tesla Dogecoin - ‘de crypto van het volk’, zoals hij het noemt’ - accepteert als betaling voor sommige koopwaar op zijn website.
Klanten mogen met de munt geen elektrische Tesla-auto’s kopen, maar wel een aantal verzamelobjecten: een ‘cyberfluitje’, een ‘Giga Texas’-riemgesp en een ‘cyberquad’-vierwieler voor kinderen.
De prijs van Dogecoin sprong maar liefst 18% omhoog naar €0,18. Momenteel heeft Dogecoin een totale marktwaarde van 22,5 miljard euro, dit project maakt van Dogecoin opnieuw de 11de grootste cryptocurrency munt ter wereld. Na een recente crash in de cryptomarkt was de prijs van de meme-coin afgegleden naar zijn laagste punt sinds april 2021.
Vorig jaar accepteerde de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's voor een korte tijd bitcoinbetalingen voor zijn producten, waaronder zijn auto's. Maar daar kwam in mei 2021 al snel een einde aan, nadat Musk zijn zorgen had geuit over de milieuschade die bitcoin-mining aanricht. Van Dogecoin daarentegen is bekend dat het minder energie verbruikt dan bitcoin.
5. Retailgigant Walmart neemt zijn eerste stappen naar de metaverse en crypto wereld
De Amerikaanse winkelketen Walmart bereidt zich voor om de metaverse te betreden door zijn eigen NFT-collecties en cryptocurrency te creëren. Deze informatie is gebaseerd op verschillende handelsmerken die de retailgigant heeft gedeponeerd bij het United States Patent and Trademark Office.
In hun aanvraag beschreef Walmart het gebruik van een handelsmerk voor digitale valuta en een digitale token voor zijn communityleden. Dit hint naar een nieuwe cryptocurrency die door de retailer wordt gelanceerd.
Walmart is niet de enige grote retailer die van plan is uit te breiden naar de metaverse. Onlangs lanceerde de populaire kledingwinkel GAP zijn eigen NFT-collecties. Ook Nike heeft onlangs verschillende handelsmerkaanvragen ingediend waaruit blijkt dat het van plan is om sneakers met een virtueel merk te introduceren.
Meer en meer retailers en merken hebben plannen om in de metaverse te stappen waar NFT’s aan de basis zullen liggen. Na e-commerce zal de metaverse de volgende stap zijn voor retailers en merken. De komende jaren zullen bepalen op welke manier ze dit gaan doen.
6. De race is begonnen: luxe automerken Mercedes en Lamborghini doen mee aan de NFT mania
Grote bedrijven zijn druk op zoek naar een opportuniteit in de booming NFT wereld. Op dinsdag 18 januari onthulden twee grote luxe autofabrikanten - Mercedes en Lamborghini - hun plannen met nieuwe use cases van NFT’s.
Mercedes heeft vijf verschillende kunstenaars aangetrokken om unieke NFT’s te maken op basis van haar G-Klasse segment. De Lamborghini NFT-collectie zal vijf exclusieve digitale kunstwerken met een ruimtethema omvatten die fysieke ‘Space Keys’ voorstellen, gemaakt van materiaal dat in de echte ruimte wordt gebruikt.
Deze kunstenaars komen uit verschillende kunstgebieden, waaronder architectuur, mode, onroerend goed, grafisch ontwerp en muziek. Het idee hierachter is dat elke kunstenaar de NFT’s vanuit een ander perspectief zal interpreteren.
Mercedes en Lamborghini zijn echter niet de eerste automerken die op deze kar springen. In juni 2021 onthulde McLaren zijn plannen om NFT’s te gebruiken om unieke en zeldzame versies van zijn legendarische F1-auto’s te maken.