Gucci doet er alles aan om deel uit te maken van Web3. De inspanning om cryptocurrencies te accepteren is alvast succesvol. Tegen eind deze maand zal Gucci in vijf flagship-stores in de Verenigde Staten 12 cryptomunten accepteren.
“Gucci is altijd op zoek om nieuwe technologieën te omarmen wanneer ze een verbeterde ervaring voor onze klanten kunnen bieden”, verklaart Marco Bizzarri, Gucci president en CEO.
Het is de bedoeling dat deze service wordt doorgetrokken naar alle 111 winkels in Noord-Amerika. De 12 cryptomunten die geaccepteerd worden zijn: Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum, Wrapped Bitcoin, Litecoin, Shiba Inu en vijf stablecoins die gekoppeld zijn aan de Amerikaanse dollar.
Medewerkers van de vijf pilotlocaties volgen trainingen en opleidingen over crypto, NFTs en Web3 ter voorbereiding op de lancering. Klanten zullen vergelijkbaar met mobiele creditcardbetalingen via een QR-code kunnen betalen. De winkelier kan de betaling automatisch omzetten naar Amerikaanse dollars of de betalingen in de vorm van cryptocurrency behouden.
In februari investeerde Gucci in virtueel land om zo een virtuele winkelervaring te ontwikkelen die de Vault e-store weerspiegelt. De Gucci Vault is een online concept store in de Metaverse, met een selectie van zeldzame, vintage Gucci stukken.
Eigenaars van twee van Gucci’s NFT projecten - SuperGucci en Gucci Grail - zouden speciale toegang hebben om een Gucci collectie te pre-orderen vooraleer het wordt vrijgegeven aan het grote publiek. Op deze manier koppelt Gucci Web3 aan echte consumptie.
Steeds meer merken wagen de sprong en testen verschillende blockchain-technologieën. Meerdere merken zijn al vertrouwd met NFTs, maar in-store cryptobetalingen staan nog in de kinderschoenen.