Spotify heeft aangekondigd dat het als eerste muziekstreaming merk officieel aanwezig zal zijn op Roblox met de lancering van "Spotify Island”. Het zal in deze interactieve wereld mogelijk zijn voor fans om in contact te komen met artiesten en om virtuele merchandise te kopen.
Er zijn ook plannen voor vertakte thema-eilanden, waarvan Spotify hoopt dat ze de mogelijkheid bieden voor zaken als virtuele ontmoetingen, mini-quests en nog meer virtuele merchandise. Een in-game merch store zal een verscheidenheid aan exclusieve Spotify merchandise bevatten die meegenomen kan worden naar andere delen van Roblox. Speciale artiesten merchandise zal dienen als een extra inkomstenstroom voor de makers.
Het eerste thema-eiland in de maak is voor alles wat met K-Pop te maken heeft en zal later in de lente verschijnen. Spotify zegt dat het fans de kans geeft om te communiceren met de sterren en artiesten. Verdere details zijn echter vrij vaag, met geen woord over de omvang van deze interacties of hoe ze zullen werken.
Spotify, dat reeds meer dan 2,2 miljoen gaming-gerelateerde afspeellijsten beheert, zei dat het potentieel zag om een jongere generatie muziekfans te bereiken met de lancering van zijn spelervaring op Roblox. Volgens een onderzoek van Deloitte speelt meer dan 80% van de mensen in de VS games en besteden Gen Z-gamers gemiddeld 11 tot 13 uur per week aan hun favoriete titels.
De intrede van Spotify in Roblox is een primeur voor een muziekstreamingdienst en maakt deel uit van een groter aanbod van bedrijven om aanwezig te zijn in wat zij beschouwen als de "Metaverse", een concept dat nog niet echt is gedefinieerd behalve dat het bestaat uit een reeks virtuele online ruimtes.