NFT’s zijn al lang meer dan overgeprijsde prentjes van verveelde apen. De praktische toepassingen ervan zijn talrijk. Zo ook in de tickets- en evenementen business. Ticketgigant Ticketmaster kondigt nu aan Flow Blockchain van Dapper Labs te gaan gebruiken om NFT-tickets uit te brengen voor een select aantal events.
De NFT’s of non fungible tokens (unieke tokens op de blockchain die eigendomsrechten representeren) zullen in de eerste plaats vooral dienen als digitale verzamelobjecten, maar tegelijkertijd ook als aanwezigheidsbewijs dat je kan delen.
Afgelopen zes maanden rolden Dapper Labs en Ticketmaster stilletjes een NFT pilootprogramma uit. Ticketmaster gaf daarbij automatisch NFT-tickets uit als memorabilia aan bezoekers van specifieke evementen, zoals onder meer de Super Bowl dit jaar. In het proefprogramma werden meer dan vijf miljoen Flow NFT’s gemint.
Als gevolg van de samenwerking heeft Ticketmaster een wallet-functie en een marktplaats ingebouwd in hun website. Dat is waar tickethouders de NFT’s die ze ontvangen kunnen bekijken of verhandelen.
“Partnerships en activeringen als deze die zich verder materialiseren, zal uiteindelijk de richting van ticketing op de blockchain bepalen”
Dapper Labs is het meest bekend om zijn NBA Top Shot NFT’s die al meer dan 21 miljoen transacties genereerden waarbij zo’n 1 miljard dollar aan volume werd verhandeld. Maar het bedrijf wil hun ambities uitbreiden buiten de sportwereld.
“Flow is altijd gebouwd om de massamarkt te ondersteunen”, vertelde Mickey Maher, senior vice president van Dapper Labs, in een interview aan crypto-nieuwssite Decrypt. De samenwerking met Ticketmaster is echter niet allesomvattend en ook vooral op sportevenementen gericht. Ticketmaster zal enkel NFT-tickets uitgeven voor een select aantal evenementen, waaronder een honderdtal NFL-wedstrijden komend seizoen.
Op de vraag of in de toekomst dan alle tickets NFT’s zouden moeten worden, was Maher nog sceptisch:
“De data zal dat uiteindelijk uitwijzen. Ik denk dat je het argument kunt maken dat dat is waar de wereld naartoe evolueert. Maar ik wil eerst zien hoe partnerships en activeringen als deze zich materialiseren. Dat zal uiteindelijk de richting van ticketing op de blockchain bepalen”, voegt de vice president van Dapper Labs daaraan toe.