Voor wie nog nooit naar CES is geweest, is het moeilijk te bevatten. De Consumer Electronics Show in Las Vegas is een technologische trekpleister en trekt elk jaar duizenden innovators, CEO’s en nieuwsgierige geesten.
Maar CES is veel meer dan alleen maar een beurs. Het is een ervaring, een visionaire inkijk in de toekomst – en een plek waar deals worden gesloten die de wereld kunnen veranderen.
Een trade show met focus op tech en innovatie, maar zoveel meer biedt.
Waarom is CES belangrijk voor mij als co-founder van yondr die in een B2B-context werkt? CES is veel meer dan alleen een consumer beurs. De belangrijkste reden voor mijn reis naar Vegas was een bezoek aan onze klant Premium Sound Solutions (PSS), waarvoor we een virtual experience ontwikkelden om hun nieuwste technologie in hun suite te demonstreren. Want niet alle exposanten zijn op de beurs te vinden; sommigen huren chique privé suites in hotels om daar dan klanten te ontvangen en deals te sluiten in een intiemer en vertrouwelijker kader.
PSS is een verborgen parel in het Belgische tech landschap, maar een wereldspeler op het gebied van luidsprekertechnologie. Hun producten vind je onder andere bij consumenten merken als Bose en Sonos, maar ook in de automobielindustrie zijn ze groot, met klanten als BMW en Tesla. Over hun samenwerking met Tesla heb ik trouwens nog een leuke anekdote, maar daarvoor verwijs ik je naar de podcast die hier verder geïmbed staat.
CES is trouwens niet zomaar een beursvloer gevuld met gadgets. Het is een universum op zichzelf, waar technologie wordt gevierd in alle mogelijke vormen – van slimme koelkasten tot futuristische brillen.
Om de omvang van CES echt te begrijpen, moet je het zien – en voelen. Het Las Vegas Convention Center beslaat maar liefst 1,6 miljoen vierkante meter. Dat is vijftien keer zo groot als Brussels Expo waar momenteel het Autosalon van start gaat.
De Taylor Swift van de techwereld
CES draait echter niet alleen om producten; het is ook een podium voor de grootste namen in de techwereld. Van inspirerende keynotes tot futuristische visies: de grootste CEO’s en innovators reizen jaarlijks af naar Vegas.
Zo gaf de CEO van Delta Airlines een indrukwekkende keynote in de Sphere, en stonden oa. de oprichter van Snap, Evan Spiegel, en de CEO van X op het podium. Zelf woonde ik de presentatie bij van de ‘Taylor Swift van de technerds’, genaamd Jensen Huang, CEO van Nvidia.
Een uur in de rij staan om binnen te komen, daarna nog eens een uur wachten op je stoel… Maar het was het waard. De oprichter en CEO van Nvidia sprak voor 12.000 toeschouwers in het Mandalay Bay Hotel. Veel product updates, maar als drijvende kracht van de AI-revolutie koppelde hij deze aan de visie van het bedrijf op kunstmatige intelligentie en hoe die zich verder zal ontwikkelen. Bovendien komt hij over als een heel ‘likeable’ persoon, die soms op een wat stuntelige, doch grappige manier presenteerde.
Het komende jaar worden we overspoeld door AI-agents, aldus Huang. Deze kunstmatige intelligenties kunnen autonoom handelen, beslissingen nemen en doelgericht werken zonder menselijke tussenkomst. Denk aan AI in de vorm van coding-assistenten, klantenservice, sales, de reisindustrie en financiële analisten. Hij ging zelfs een stap verder met ‘Physical AI’: technologie gecombineerd met fysieke systemen, zoals zelfrijdende voertuigen of robots. Het ‘ChatGPT moment’ voor Physical AI is dichterbij dan we denken, stelde Huang.
Schermen als communicatiemiddel
Bij yondr helpen wij bedrijven met het creëren van digitale en virtuele ervaringen, die hun verhaal, producten of diensten op een interactieve en geëngageerde manier presenteren. Dat doen we via sales tools, experience centers en interactieve beurs ervaringen. Op een beurs wil je opvallen, en dat doe je niet meer met een banner of een statische video.
Daarom hadden veel booths waren voornamelijk schermen met verbluffende content. Dat is slim gezien en nog duurzaam ook. Je geeft jouw klanten een waanzinnige experience enerzijds, jouw content kan je hergebruiken op andere touchpoints in jouw sales & marketing journey, ook na het event. En qua materialen is er weinig ‘waste’, want die led schermen worden gewoon terug opgehaald door het verhuurbedrijf.
De stands van wereldmerken zoals Siemens, Sony, Samsung, Bosch en Honda waren ware zinnenprikkelende ervaringen.
Eén stand sprong er voor mij echt uit: die van Brunswick Corporation. Zij leveren producten en diensten voor de maritieme sector. Ik mocht varen met een simulator die perfect liet zien hoe AI in hun besturingssysteem is geïntegreerd. Indrukwekkend! Zie video hieronder.
Virtual Podcast
Ik heb nog zoveel meer te vertellen, maar daarvoor verwijs ik jullie graag naar onze gloednieuwe podcast, Virtual. Journalist Tim Verheyden en ik bespreken daarin wekelijks technologie en de impact ervan op de maatschappij. Eén centrale gast, twee vrolijke vrienden en een uur boeiende gesprekken. De eerste aflevering (Amuse) staat nu online en is uiteraard grotendeels gewijd aan CES. Zeker luisteren dus indien je meer CES verhalen wil horen en graag wil ontdekken welke interessante gasten de revue zullen passeren.
CES 2026
Mocht je overwegen om volgend jaar naar CES te gaan, twijfel dan niet te lang. Vroeg op het jaar zijn hotels en vluchten nog betaalbaar. En net na de feestdagen is er geen betere manier om je jaar te kickstarten.
Voorzie ook een goed paar wandelschoenen, want 20.000 stappen per dag zijn het minimum. Tenzij je natuurlijk niet aan de verleiding van het nachtleven en de casino’s kunt weerstaan. Ook wanneer de avond valt, blijft het volle bak in Sin City, met talloze clubs en bekende dj's.
Deze video biedt in 9 minuten een overzicht van de CES tradeshow 2025 in Las Vegas.