Het doemdenken dat grote spelers zoals Amazon, Google en Facebook op grote schaal Belgische bedrijven zullen vermorzelen, zit er tegenwoordig goed ingebakken. “Toch is dit tijdperk net een gigantische speeltuin die bulkt van de opportuniteiten,” vindt Rik Vera, Partner bij nexxworks. Om die kansen te benutten zullen CEO’s hun vertrouwde modus operandi moeten aanpassen. “Gelukkig zien we een kentering,” vult nexxology Director Frederik Simoen aan. “Heel wat bedrijfsleiders zijn zich ervan bewust dat netwerkdenken het meeste garantie biedt om de uitdagingen van morgen aan te kunnen gaan.”

Bedrijfsleiders hebben een eenzame job

“De tijdsgeest is écht aan het veranderen,” knikt nexxworks Partner Rik Vera. “In een recent verleden was de CEO alwetend en werd hij verwacht overal een kant en klaar antwoord op te hebben. In deze snel veranderende tijden is dat een utopie. Vandaag zijn meer en meer bedrijfsleiders bereid om samen met concullega’s oplossingen te bedenken voor de complexe problemen die vandaag op hen afkomen.” Volgens Frederik Simoen - de drijvende kracht achter nexxworks’ innovation bootcamps & nexxology - zie je die bereidheid tot samenwerken ook bij Belgische bedrijfsleiders steeds meer doorsijpelen. “We zien elke keer opnieuw dat de bedrijfsleiders die met ons meereizen naar Silicon Valley, ook achteraf contact houden en afspreken om kennis uit te wisselen,” vertelt hij.

"In een recent verleden was de CEO alwetend. In deze snel veranderende tijden is dat een utopie."

”Beslissingsnemers beseffen dat dit disruptieve tijdperk hen voor nooit eerder geziene uitdagingen stelt. Daarom moeten ze verder denken dan de grenzen van hun boardroom en op gaan zoek naar manieren om van gedachten te wisselen met andere bedrijfsleiders om samen oplossingen te formuleren.”

CEO’s moeten daarom geen innovatiespecialist worden, maar ze moeten wel mee zijn zodat ze ook het nut inzien van innovatieprojecten en daarin ook de juiste beslissingen kunnen nemen,” vertelt Vera. “Bovendien is de job van een bedrijfsleider vaak ook een heel eenzame job. Daarom moeten we hen uit het isolement halen. Als bedrijfsleider sta je er immers vaak alleen voor. In een tijdperk waar de uitdagingen groter zijn dan ooit, kan dat doorwegen en is de nood om te netwerken en ervaringen uit te wisselen met mensen lotgenoten broodnodig.”

"Het is tijd om te beseffen dat vertrouwde modellen, structuren en denkbeelden compleet achterhaald zijn"

Er bestaat geen kant-en-klare oplossing

“Bovendien merken we dat heel wat bedrijven ons contacteren met de vraag hoe ze tijdens hun innovatietraject moeten omgaan met een specifieke uitdaging. Maar er bestaan geen kant-en-klare oplossingen om disruptie in goede banen te leiden. Daarom is het net belangrijk dat bedrijfsleiders van elkaar leren,” zegt Frederik Simoen overtuigd. “Dat is trouwens ook dé reden waarom we met nexxology zijn gestart - een innovatieplatform waar beslissingnemers met elkaar in een informele setting elkaar on- en offline kunnen ontmoeten en van gedachten kunnen wisselen via verschillende kanalen: interactieve webinars met inzichten van experts en opinieleiders, netwerkevents en peer-to-peer workshops.”

“Het is door je ervaringen te delen met anderen, dat je ook veel informatie terug krijgt, waardoor ook jouw bedrijf learnings van anderen kan implementeren en daardoor sneller kan schakelen,” voegt Vera eraan toe. “Daarom is het hebben van zo’n netwerk net enorm belangrijk. Alleen moeten meer beslissingsnemers ook meer doordrongen raken van die mindset. Het zullen diegenen zijn die in staat zijn om hun mindset aan te passen, die overleven.”

 

Lineair denken heeft zijn tijd gehad

Volgens Rik Vera is het duidelijk: lineair denken is iets uit het verleden en heeft zijn beste tijd gehad. “Het is tijd om te beseffen dat vertrouwde modellen, structuren en denkbeelden compleet achterhaald zijn,” zegt hij gepassioneerd. “De echte innovators zijn diegenen die bereid zijn om bestaande patronen uit het raam te gooien en voluit te kiezen voor radicaal nieuwe businessmodellen.” Ook steeds meer Belgische beslissingsnemers raken doordrongen van die mindset. “Logisch,” zegt Vera. “Innovatief denken kun je immers het beste vergelijken met een virus: het werkt aanstekelijk, gaat de hele wereld rond en is niet te stoppen.”

"De echte innovators zijn degenen die bestaande patronen uit het raam te gooien en kiezen voor radicaal nieuwe modellen."

Veel bedrijven die steevast geloofden dat ze buiten schot zullen blijven, merken dat ze in een illusie leven,” zegt Frederik Simoen. “Bedrijfsleiders weten intussen al langer dat disruptie om de hoek gluurt. Steeds meer van hen buigen die angst om in een actieplan. Bovendien zijn meer en meer leiders bereid om te surfen op de toppen van de disruptie-tsunami,” vult Rik Vera aan.

“Bovendien beseffen CEO’s alsmaar vaker dat consultants niet dé manier zijn om interne verandering te realiseren. Steeds meer van hen beseffen dat veranderen van binnenuit de beste kansen biedt op succes in de toekomst. Banken zien nu bijvoorbeeld in dat ze mensen moeten aantrekken die in staat zijn om een nieuw type bank te bouwen. Een die afwijkt van de standaardstructuren die er vandaag zijn en klaar is om de consument van vandaag op zijn noden te bedienen. Daarom investeren velen van hen in het aantrekken van mensen die ook afkomstig zijn van buiten het traditionele bankwezen. Het moeten mensen zijn die vooruit denken en durven bestaande patronen in vraag stellen.”

Volgens Peter Hinssen zijn er twee types mensen: mensen die weten wat ze doen, en mensen die niet weten wat ze doen,” legt Vera uit. “De eerste groep zijn mensen die vaak in een bepaalde structuur werken en waar hun dagen bulken van handelingen gebaseerd op processen. De tweede groep zijn mensen die kritisch staan tegenover processen en traditionele gang van zaken. Zo’n type mensen vind je vaak terug in start-ups. CEO’s moeten beseffen dat ze die tweede groep nodig hebben om dingen drastisch anders aan te pakken. De baas moet durven toelaten dat er mensen binnen zijn of haar bedrijf aan het werk zijn, die niet weten wat ze doen. Het zijn immers deze mensen die erin zullen slagen om de kern van een bedrijf kan veranderen en klaar te stomen voor deze disruptieve tijden.”

"Wij willen beslissingsnemers doen inzien dat dit tijdperk boordevol opportuniteiten zit."

Maar toch blijft er nog werk aan de winkel om die mindset verder te verspreiden. “We willen niet degenen zijn die met een belerend vingertje langs de kant staan en “I told you so” prediken eens de disrupties op volle kracht over ons heen walsen. Wij willen degenen zijn die beslissingsnemers doen inzien dat dit tijdperk boordevol opportuniteiten zit, zolang je maar bereid bent om anders te denken en te handelen,” besluit Vera.

Om die mindset bij Belgische ondernemingen in te peperen, is nexxworks gestart met het innovatieplatform nexxology. “Het platform valt het best te omschrijven als een netwerk waar Belgische beslissingsnemers on- en offline samenkomen om kennis op te doen en hun ervaringen te delen rond bepaalde actuele topics,” vertelt Frederik Simoen. nexxworks wil daarom mensen die bereid zijn om na te denken over hun ‘day after tomorrow’ samenbrengen. Meer info kan je vinden op www.nexxology.com.