Julie Vens - De Vos, CEO van nexxworks
Hoe kan jouw organisatie burn-outs én bore-outs tegengaan? Hoe tover je epic fails toch nog om tot opportuniteiten? Hoe kan technologie voor gelukkige(re) medewerkers zorgen? Het zijn slechts enkele van de vele vragen die aan bod komen op Mission OX, het membership programma van innovatiebedrijf nexxworks met interactieve sessies om organisaties future-proof te maken. Julie Vens - De Vos, CEO van nexxworks, en Nancy Rademaker, keynote speaker alsook moderator van Mission OX, zien een momentum voor bedrijven. “De laatste jaren is er heel veel aandacht gegaan naar een sterke customer experience. Nu groeit het besef dat die onlosmakelijk verbonden is met een minstens even sterke employee experience”, klinkt het.
Mission OX bestaat uit 10 sessies met internationale topsprekers, netjes verspreid over het komende jaar. De deelnemers krijgen ook een jaar lang toegang tot de Mission OX-community. “We hebben eerder al één missie opgezet”, legt Julie Vens -De Vos uit. “Mission CX was volledig gewijd aan customer experience, Mission OX zal helemaal toegespitst zijn op het bouwen van future-proof organisaties en Mission NXT gaat over de impact van globale evoluties en uitdagingen op bedrijven en hoe ze die in opportuniteiten kunnen omzetten. Dat thema stond al bijzonder hoog op onze agenda, COVID-19 heeft er nog eens een turbo op gezet. Elke organisatie moet zich nu in sneltempo klaarstomen voor het ‘nieuwe normaal’, het ‘nooit normaal’, of welke term je er ook op wil plakken.”
“De laatste jaren is er, ook bij nexxworks, heel veel aandacht gegaan naar de customer experience. Meer nog, we zijn ervan doordrongen, de klant moet radicaal centraal staan. Meer en meer groeit het besef dat een sterke klantenervaring onlosmakelijk verbonden is met een sterke medewerkerservaring. De organisatie van de toekomst probeert niet alleen de ultieme customer experience te creëren, maar zet even fors in op een perfecte employee experience”, zegt Nancy Rademaker.
“De klantenervaring en de medewerkerservaring gaan hand in hand, maar medewerkers beginnen zich ook te gedragen als klanten. Ze zijn veeleisend geworden en leggen de lat steeds hoger voor bedrijven. Ik zie dat bij mijn eigen dochter. No way dat ze heel haar leven fulltime voor dezelfde werkgever gaat werken, no way dat ze tevreden gaat zijn met haar nikkel afdraaien en dan elke avond in de zetel neer te ploffen.”
“De nieuwe generaties hebben andere verwachtingen van een job: ze werken om te leven, niet omgekeerd. Ze zijn ook mondiger geworden. Ze shoppen tussen bedrijven en schrijven reviews op platformen als Glassdoor. Medewerkers veranderen, dus ook jobs en bedrijven moeten mee veranderen. Dat vraagt om heel dynamische organisaties én leiders.”
Nieuw design, nieuwe mindset
Mission OX wil organisaties inspireren en een interne dialoog op gang trekken, zegt Vens - De Vos. “Onze sprekers gaan niet één heilige waarheid verkondigen. We willen vooral voor een vonk zorgen binnen bedrijven. De wereld verandert volop, sneller dan ooit. Laat ons samen nadenken hoe organisaties beter kunnen aanvoelen wat er gebeurt in de wereld rondom hen, en hoe ze daar sneller en flexibel op in kunnen spelen. Vandaag zijn organisaties vaak te traag.”
“De oplossing ligt voor een stuk in organization design en deels in een nieuwe mindset. De nieuwe generaties op de werkvloer zijn heel gevoelig voor een grote mate van autonomie. Je kan daaraan bijvoorbeeld aan tegemoet komen met nieuwe processen en structuren. Denk maar aan crossfunctional teams, die mensen inzetten op hun talent en competenties. Ze krijgen de kans om iets te betekenen in een ander team, over silo’s en hokjes heen.”
“Maar dat nieuwe design van de organisatie werkt alleen als de mindset volgt. Werknemers hebben tientallen jaren lang geleerd om taken uit te voeren en te doen wat de baas hen opdraagt. Je kan dat niet van de ene dag op de andere omkeren. ‘Wat denk jij? Heb jij nog ideeën?’ Dat werkt niet als het nooit in je bedrijfscultuur heeft gezeten. Die switch willen we helpen versnellen door met Mission OX het interne debat aan te zwengelen.”
Technologie om burn-outs en bore-outs te bestrijden
Maar nexxworks zou nexxworks niet zijn als technologie en innovatie geen belangrijke rol zouden spelen binnen Mission OX. “Wij willen tonen dat technologie organisaties kan helpen om hun menselijk kapitaal beter te benutten en te koesteren”, verduidelijkt Rademaker. “Ik zie vandaag heel wat start-ups die artificiële intelligentie gebruiken om werkgeluk te meten en te boosten. Vergeet de jaarlijkse enquête, AI kan veel doeltreffender nagaan hoe medewerkers zich voelen, hoe het zit met hun energiepeil, met hun betrokkenheid en hun motivatie.”
“Dat is extreem waardevolle informatie voor een organisatie. Het is wel cruciaal dat bedrijven vertrouwelijk omgaan met die data, dat ze die verzamelen op teamniveau en niet op het niveau van individuele werknemers. Anders raakt het vertrouwen en de relatie tussen werkgever en werknemer onherstelbaar beschadigd.”
Wij willen tonen dat technologie organisaties kan helpen om hun menselijk kapitaal beter te benutten en te koesteren
Julie Vens - De Vos merkt dat werkgeluk en wellbeing voor meer en meer organisaties een topprioriteit is geworden. “Het afgelopen jaar is telewerk natuurlijk helemaal doorgebroken. Maar bij veel mensen zijn daardoor de grenzen tussen werk en privé volledig vervaagd. Eén van onze sprekers is Adam Leonard van Google, die komt praten over het voorkomen van burn-outs én bore-outs. Hij is daar al jaren mee bezig en benadrukt vooral dat er geen one size fits all bestaat. Elke medewerker is anders, dus er is geen recept of formule om burn-outs en bore-outs te voorkomen. Leiders moeten echt aan maatwerk doen.”
Brainpicken
Rademaker benadrukt dat de internationale experts als Leonard niet zomaar snel een keynote komen geven en pro forma een paar vragen beantwoorden. “De deelnemers kunnen bij de experts echt aan brainpicking doen. Het is de bedoeling om een debat op gang te trekken, om de keynote nadien door te vertalen naar de specifieke situatie in de organisaties van de deelnemers. Het is met andere woorden volwaardig tweerichtingsverkeer.”
Het bouwen van een future-proof bedrijf is geen exclusieve taak voor HR, maar voor de hele organisatie
Het digitale format maakt de sessies volgens Vens - De Vos ook toegankelijker. “Iedereen mist natuurlijk de fysieke events. Wij ook. Maar we moeten ook erkennen dat de digitale programma’s kennis democratiseren. Geen enkel bedrijf gaat tien mensen elke maand naar inspiratie- en netwerksessies sturen. Met de verplaatsing erbij ben je ze telkens een halve dag kwijt. Online valt die drempel weg. Je kan een sessie bijwonen, en die ook delen, je kan ze op je eigen tempo herbekijken waar en wanneer je wil.”
“Dat is belangrijk, want Mission OX overstijgt het HR-departement. Vergelijk het met innovatie: bedrijven die innovatie vandaag wegstoppen in een innovatiedepartement en dat niet organisatiebreed aanpakken, zijn een vogel voor de kat. Zo is dat ook met het bouwen van een future-proof organisatie. Dat is geen exclusieve taak voor HR, maar voor de hele organisatie.”
Theatermaker wordt tv-maker
Vens – De Vos denkt dat nexxworks na COVID-19 de hybride weg opgaat. “We inspireren en connecteren bedrijven rond innovatie en technologie. Dat is het doel, het middel kan verschillen. We hebben in het begin natuurlijk gevloekt, want we brachten mensen en verhaal vooral fysiek samen met nexxworks. Maar het is geen of-of verhaal. Voor het uitbreken van de pandemie gingen we én naar de cinema én keken we Netflix. The best of both worlds. We gaan naar een nog rijkere omgeving met nog meer keuze. Technologie maakt inspiratie toegankelijker en inclusiever, en digitaal kunnen we ons aanbod gemakkelijker personaliseren dan op fysieke events. Maar hoeveel toeters en bellen we er ook aanhangen, de essentie blijft dezelfde: goeie content is goeie content.”
Ik ben als spreker noodgedwongen geëvolueerd van een theatermaker naar een tv-maker
Rademaker zit op dezelfde lijn. “Ik heb me als spreker en moderator moeten aanpassen. Wat op een podium werkt, werkt niet achter de computer. Je moet alles herdenken. Het begint al met de tijd. Op fysieke events kreeg ik probleemloos een uur het podium, nu moet ik vechten voor 40 minuten. Maar ik moest vooral wennen aan het gebrek aan interactie en feedback uit de zaal. Hoe hou je de aandacht vast als je niet merkt wanneer je publiek dreigt af te haken? Ik ben als spreker eigenlijk noodgedwongen geëvolueerd van een theatermaker naar een tv-maker.”
“Ik merk nu dat iedereen staat te popelen om elkaar opnieuw te ontmoeten en écht met elkaar te praten. Ik ook, ik sprong na mijn eerste vaccinatie een gat in de lucht bij het vooruitzicht om opnieuw mensen te zien en vast te pakken. Maar eenmaal die vleeshonger gestild is (lacht) - om het even plastisch uit te drukken - denk ik dat we naar een tussenmodus gaan. De ene keer fysiek, de andere keer digitaal, vaak een mix van de twee. High tech én high touch.”
Wil je graag meer weten over hoe je je organisatie toekomstproof kan maken? Schrijf je in voor Mission OX, nexxworks’ membership programma met internationale sprekers, inspirerende bedrijfsverhalen en een peer-to-peer community.