foto: nexxworks partner Rik Vera

Dat nexxworks partner Rik Vera een passie heeft voor de toekomst van mobiliteit is een understatement van jewelste. “Ik kan niet begrijpen dat experts nu volop verklaren dat de automotive markt pas over enkele decennia drastisch zal veranderen. Binnen de komende 5 jaar zal de manier waarop we ons voortbewegen al drastisch veranderen. We beleven een nieuw internet-moment, maar in Europa wordt het door velen weggelachen. Terwijl ze elders zich al volop voorbereiden op de gigantische verschuivingen die zullen gebeuren op de auto- en mobiliteitssector. Het is dus nu aan het gebeuren hé,” klinkt het bij gepassioneerd bij Vera. Volgens de nexxworks-topman kunnen de gevolgen wel eens impactvoller worden dan de komst van het internet. “Dat je zoiets niet inziet, dat begrijp ik dus niet,” schudt Vera het hoofd. Om bedrijfsleiders uit de automotive sector inzicht te bieden over de aankomende veranderingen organiseert nexxworks de ‘Driving the Future - Automotive Tour’ die in december 2018 doorgaat in San Francisco.

Als ik Rik Vera vraag naar hoe hij de toekomst van de automotive sector dan wél precies ziet, krijg ik een onderbouwd verhaal waarin hij haarfijn aantoont welke verschuivingen er zitten aan te komen en welke gevolgen deze evoluties met zich mee zouden brengen.

Het is nu aan het gebeuren!

“Als je aan denkers uit de oude economie vraagt hoe veraf een nieuwe technologische doorbraak ligt, krijg je altijd hetzelfde liedje,” zucht Vera. “Volgens hen zullen de gevolgen wel meevallen en is radicale verandering iets voor later. Vele economen, professoren en experts zeggen dat de automotive markt pas tegen 2070 écht zal veranderen. Wel, ik denk dat veel van die ‘gerenommeerde professoren’ er compleet naast zitten. Ze denken nog steeds lineair en lijken geen voeling te hebben met de exponentiële veranderingen die vandaag gebeuren. Dat zo’n gedachtengoed zelfs in academische kringen circuleert, vind ik eigenlijk verbazingwekkend. Ik twijfel er geen seconde dat binnen de 5 jaar al drastische veranderingen zullen gebeuren, waardoor de mobiliteitssector slechts een schim zal zijn van zijn huidige gedaante.”

"Vele economen, professoren en experts zeggen dat de zelfrijdende auto pas tegen 2070 onze maatschappij écht zal veranderen… Ik denk dat ze er compleet naast zitten."

Gevaarlijk om kansen te laten liggen

Bovendien is de praktijk van technologische doorbraken onderschatten en de gevolgen afdoen als ‘iets voor later’ ronduit gevaarlijk volgens Vera. “Deze manier van denken kan ervoor zorgen dat bedrijfsleiders te laat op nieuwe bewegingen in de markt springen. Terwijl we nu onderhand al zouden moeten weten dat je in dit tijdperk de kracht van technologische innovatie niet mag onderschatten. Bovendien kan het zelfs enorm schadelijk zijn voor je bedrijf om de nieuwe trends in jouw markt te negeren,” legt Vera uit. “Kijk maar naar e-commerce, in België grepen we enkele jaren geleden massaal naast de kansen die toen voor het grijpen lagen. Ik herinner met dat ik ook toen retailers aanraadde om zo snel mogelijk op de e-commerce kar te springen. ‘In België zal het zo’n vaart niet lopen. Belgen willen winkelen in échte winkels’, klonk het toen overtuigd.”

"In België grepen retailers massaal naast de kansen die e-commerce bood. Tegenwoordig heeft iedereen een webwinkel, maar is het enorm moeilijk om op te boksen tegen bedrijven als Bol.com, Coolblue en Zalando. Zij maakten wél op het juiste moment de sprong. Zonde!"

Volgens Vera is het bewijs vandaag geleverd en zien we dat het voor Belgische webwinkels erg moeilijk opboksen is tegen concurrenten in het buitenland die wél op de juiste moment zijn ingestapt. Hierdoor worden hun kansen beknot. “In België beseft men nu pas dat men veel vroeger had moeten instappen op e-commerce en dat je je als retailer bijna niet meer kan veroorloven om geen e-commerce aanbod te hebben. Hadden ze dat vroeger ingezien, konden Belgische ondernemers nu veel meer vruchten plukken van wat e-commerce te bieden heeft. De les die je daaruit kan trekken: je moet trends durven lezen en sneller dan de concurrentie beslissingen durven maken om te overleven. Zeker vandaag.”

Een nieuw internetmoment, maar dan nog groter

“Ook nexxworks founder Peter Hinssen gaf in 1995 al lezingen over de rol die het internet zou spelen in het bedrijfsleven. Toen konden bedrijfsleiders zich ook amper voorstellen wat dat zou kunnen betekenen. Als we het internet nu zouden wegnemen, dan knapt de wereld gewoonweg uit elkaar. En eigenlijk is de digitale omwenteling nog vrij traag gegaan,” vindt Vera. “Kan je je voorstellen wat er gebeurt als veranderingen aan een exponentieel tempo doorgroeien? Wel, dat is het tijdperk dat nu aanbreekt,” aldus Vera.

"Twintig jaar geleden konden ze zich niet voorstellen wat de komst van het internet zou gaan betekenen. Maar als we vandaag het internet zouden wegnemen, klapt alles in elkaar."

“We staan nu voor een nieuw internet-moment waar robotisering, AI en big data centraal staan. De vraag is wie nu dé sterspelers zullen worden. Vooral in de automotive sector zullen de gevolgen voelbaar zijn,” vertelt Vera. “Vergis je niet, de drastische veranderingen binnen de automotive sector zullen ook verstrekkende gevolgen hebben voor tal van andere sectoren. Denk maar aan banken, verzekeraars, openbaar vervoer, stedenbouw, parkeergarages,... Net daarom ben ik enorm gefascineerd door de veranderingen binnen de automotive sector,” legt Vera uit. “De hele wereld draait tegenwoordig rond de auto. Mensen zijn het zo gewoon dat ze een drastische verandering op dat vlak niet zien gebeuren, of zelfs niet willen zien gebeuren. Dat zie je ook bij de spelers op de Belgische markt, weinigen bereiden zich écht voor op de toekomst van mobiliteit en doen vooral meer van hetzelfde. Maar toch zal het gebeuren.”

"Vergis je niet, de drastische veranderingen binnen de automotive sector zullen ook verstrekkende gevolgen hebben voor tal van andere sectoren. Net daarom ben ik er zo door gefascineerd."

Dit is wat - vrij snel - zal veranderen

“Onlangs was ik in Silicon Valley met een groep van automotive-spelers uit België. Allen waren ze doordrongen van het feit dat er binnen hun markt wel iets zou gebeuren, maar dat het niet zo’n vaart zou lopen,“ legt Vera uit. “Ik kan je verzekeren dat na een week ondergedompeld te zijn in zo’n innovatieve wereld, ze allemaal in paniek schoten door het besef dat hun markt drastisch zal veranderen. Het was een écht shockeffect. Toen ze zagen hoe in Silicon Valley al letterlijk duizenden bedrijven bezig zijn met het hertekenen van de auto zoals we die vandaag kennen, het ontwikkelen van automatische service- en tankstations en banden specifiek voor robotchauffeurs, beseften ze dat we nu al in een fase zijn aanbeland waar het plots wel eens razendsnel kan gaan,” legt Vera uit. “Ze beseften dat het nog niet te laat was, maar dat ze zo snel mogelijk moeten beginnen met het bouwen van een business model voor de wereld van morgen.

"Nu al wordt volop getest met zelfrijdende auto’s op de openbare weg zonder menselijke back-up. Zeggen dat de zelfrijdende auto nog decennia veraf ligt is dus gewoonweg onzin."

Die evoluties zijn dus niet meer veraf hé, maar staan nu al om de hoek. Die start-ups brengen die producten binnenkort allemaal op de markt. Dat doen ze niet zomaar. Bovendien wordt in de VS nu al volop getest met auto’s op de openbare weg (bijvoorbeeld door Uber en Waymo, n.v.d.r.), ook al zonder er iemand in zit die het stuur kan overnemen. Zeggen dat de zelfrijdende auto nog decennia veraf ligt, is dus gewoon onzin.

Vergeet diesel, de toekomst wordt elektrisch

“Er stormen drie grote veranderingen af op de automotive sector die vrij snel zullen gebeuren,” vertelt Vera. “Ten eerste is het nu meer dan duidelijk dat elektrische wagens het pleit hebben gewonnen. Als je dat ondertussen nog niet beseft, dan heb je de laatste tijd met je kop in het zand gezeten. Ik ben ervan overtuigd dat voor 2025 een significant deel van de auto’s op onze wegen elektrisch zal zijn. Bovendien beschikken velen van die wagens nu al over bepaalde zelfrijdende capaciteiten. Als we binnen vijf jaar terugkijken naar de automotive markt zullen we niet geloven hoe ingrijpend die markt veranderd is. Daar ben ik echt van overtuigd.”

“Onlangs kondigde Daimler (het moederbedrijf van o.a. Mercedes bekend, n.v.d.r.) nog aan dat het 10 miljard dollar investeert in de fabricage van elektrische wagens. Andere fabrikanten zoals Volvo, maken binnenkort alleen maar elektrische wagens. Tot slot heeft bijna elke fabrikant nu ook een hybride of volledig elektrische wagen in de aanbieding. Om dan nog maar te zwijgen over het succes van Tesla. Als dat geen teken aan de wand is, dan weet ik het ook niet meer.

"Als je nu nog niet beseft dat elektrische wagens het pleit hebben gewonnen, dan heb je te lang met je kop in het zand gezeten"

Volgens Vera zal het een kwestie van tijd zijn voor de benzine- en dieselmotoren voorgoed tot het verleden behoren. Toch lachen nog steeds heel veel mensen die evolutie weg. “Weet je, in het verleden was dat ook zo,” vertelt de nexxworks-topman. “Vroeger werden paarden met de vinger gewezen. De steden waren vuil, stonken naar paardenmest en het was ronduit gevaarlijk. Ook toen hoorde je tal van uitspraken - van toen heel verstandige mensen overigens - die beweerden dat de komst van het automatische paard nooit zou gebeuren en dat het te ingewikkeld was. De auto zou te gevaarlijk zijn, brandstof tanken te omslachtig en steden waren er niet klaar voor. Ironisch genoeg hoor je nu nét dezelfde argumenten rond de zelfrijdende auto,” lacht Vera. “De auto is het nieuwe paard geworden.

Dat wil niet zeggen dat de Jeremy Clarksons van deze wereld zich zorgen moeten maken. We gaan nog steeds met de auto kunnen rijden, maar dan niet langer op de openbare weg. Een paard op de openbare weg is vandaag ook een abnormaliteit. Enkel op maneges of afgesloten stukken grond wordt er nog veel te paard gereden. Hoe absurd het dus nu mag klinken, ik ben ervan overtuigd dat de auto hetzelfde lot beschoren is,” aldus Vera. “Net zoals bij elke grote innovatie geloven tal van mensen er amper in wanneer de eerste tekenen opdoemen.”

We gaan géén auto meer kopen

“Het strafste van al is dat we op termijn niet langer een auto zullen bezitten. Zeker als je weet dat wagens nu voor 90% van de tijd geparkeerd zijn en we met z’n allen massaal in de file blijven staan. Bovendien moet je ook een wagen uitzoeken, financieren, inschrijven, verzekeren én onderhouden. Op het einde van de rit moet je ook nog eens proberen er vanaf te geraken. Uiteindelijk is een auto veel werk en peperduur”, besluit Vera. “Bovendien biedt zo’n systeem weinig flexibiliteit. Stel dat je voor een verhuis staat, dan heb je wellicht een grotere auto nodig. Als je een avontuurlijke reis gepland hebt, is een 4x4 misschien een betere optie. In de toekomst zal je kunnen kiezen welke auto je wanneer wil gebruiken. Via een app roep je gewoon de wagen naar keuze op.

Leasemaatschappijen gaan autofleets beheren en de hele mobiliteitsmarkt wordt meer en meer Mobility As A Service. Fleetisation wordt dé norm. De vraag is welke bedrijf daar de vruchten van zullen plukken. Autoproducenten, internetbedrijven zoals Google, Uber of Amazon, of worden het toch de leasemaatschappijen? En wat wordt de invloed op de uitbaters van parkeergarages en de mobiliteit binnen onze steden? Er staat wat te gebeuren”, bedenkt Vera. “Hoe ver weg deze evolutie nog is? Duizenden bedrijven breken er zich nu het hoofd over. Een ding is duidelijk, zij gaan geen decennia wachten om hun oplossingen op de markt te brengen.”

De automobielsector zal barsten

“Eén ding is duidelijk: de emotionele binding die we vandaag met onze auto hebben, zal afnemen. Met heel wat gevolgen. Als je weet wat er in de automobielsector zit aan te komen, is het duidelijk dat de sector zal barsten,” zegt Vera. “We gaan niet langer een auto willen kopen, auto’s zullen steeds meer beschikken over zelfrijdende capaciteiten en we zullen op verschillende momenten een ander type auto willen gebruiken. Dat deze situatie de autoconstructeurs voor een uitdaging van jewelste zet, staat buiten alle kijf,” weet Vera. “Het is begrijpelijk dat autoconstructeurs deze evoluties zoveel mogelijk willen uitstellen. Voor de werkgelegenheid in Europa zou een plotse ineenstorting van de automobielsector een ramp zijn.”

"Als je weet wat er in de automobielsector zit aan te komen, is het duidelijk dat de sector niet stand zal houden"

“Maar zo hoeft het niet per se te lopen. Zo zie je ook veel positieve veranderingen opduiken van Europese bedrijven die zich volop aan het voorbereiden zijn,” klinkt het. “Goodyear Luxemburg heeft bijvoorbeeld banden ontwikkeld die niet langer rekening moeten houden met de rijstijl van menselijke chauffeurs, maar wél met die van robots. Hierdoor spreek je over smallere banden met minder rolweerstand, waardoor die uiteindelijk veel langer meegaan. Wanneer de zelfrijdende auto definitief zijn intrede maakt, heeft Goodyear al een product klaarliggen. Dat is de juiste manier van denken die we ook in België en de rest van Europa moeten zien,” concludeert Vera.

Meer weten over de toekomst van mobiliteit? Schrijf je in voor nexxworks’ ‘Driving the Future - Automotive Tour’ die in december 2018 doorgaat in San Francisco!