Gewaardeerde medewerkers zijn gelukkige medewerkers, en gelukkige medewerkers zijn geëngageerde medewerkers. Maar bedrijven krijgen het steeds moeilijker om getalenteerde medewerkers op lange termijn aan zich te binden. We spraken met experte Nathalie Arteel, oprichter van Arteel, die met ons 8 tips deelt om van je medewerkers echte ambassadeurs voor je onderneming te maken.
1. Geef elke medewerker een kompas
First things first: start met het bouwen van een sterke, positieve cultuur. “Medewerkers voelen zich pas echt verbonden met je organisatie als ze weten waar die naartoe gaat, en hoe zij daaraan kunnen bijdragen”, benadrukt Nathalie Arteel. “Zorg daarom voor een duidelijke en eenvoudige missie, en voor een waardenset die elke medewerker begrijpt en zelf kan verwoorden. Toets bij elke nieuwe aanwerving af of de attitude en de motivatie van de nieuwe medewerker wel past in jouw verhaal. En blijf in elk gesprek met je medewerkers en je team niet alleen je missie herhalen, maar maak hen ook duidelijk hoe hun job kadert in dat grotere geheel.”
“Ik kom nog altijd CEO’s tegen die even naar hun website moeten surfen wanneer je ze naar de missie en de waarden van hun bedrijf vraagt. Doodzonde, want een duidelijke missie die in het DNA van elke medewerker zit, zorgt voor onderlinge verbondenheid én voor verbondenheid met de werkgever. Een sterke bedrijfscultuur betaalt zich ook snel terug, bijvoorbeeld in de war for talent. Een sterke cultuur verspreidt zich als een lopend vuurtje.”
2. Doorbreek het script
“Soms zet ik ’s ochtends de luidspreker op tafel, laat ik mijn favoriete liedje uit de boxen knallen en gaan we met z’n allen vijf minuten uit de bol. Dat soort momenten, die even het vaste scenario van de werkdag doorbreken, zijn goud waard. Wandel eens een vergadering binnen, neem iedereen mee uit die duffe zaal en ga een uur in het park brainstormen. Durf het script af en toe eens weg te gooien.”
“De kunst is zoveel mogelijk positieve momenten te creëren in de loopbaan van een medewerker. Momenten die echt bijblijven. Hoe meer van die momenten, hoe sterker mensen zich met je organisatie verbonden voelen. Medewerkers uit hun dagdagelijkse routine halen, bevordert het creatief denken en zorgt voor een opstoot van energie.”
3. Waardeer je medewerkers vaker dan één dag per jaar
Waardering is één van de basisbehoeften van de mens, benadrukt Nathalie Arteel. “Creëer je een cultuur waarvan waardering een belangrijke component is, dan gaan je mensen openstaan voor nieuwe dingen en voor constructieve feedback. Ze gaan zich ook sterker verbonden voelen met hun werkgever. Maar waardering moet meer zijn, véél meer, dan een verplicht nummer. Want dan wordt het contraproductief: ‘Nu krijg ik een bos bloemen van de baas, en de rest van het jaar ziet hij me niet staan. Laat maar zitten.’”
“In deze technologische tijden is het belangrijker dan ooit om een emotionele connectie te maken met je medewerkers. Vanuit je hart. Bedrijven als Google, Schoenen Torfs en Easi zetten in op ‘the emotional pay’. Het zijn die bedrijven die het best gewapend zijn tegen mogelijke stormen.”
4. Laat medewerkers hun cadeau zélf kiezen
Sommige bedrijven belonen hun trouwe werknemers al een eeuwigheid op exact dezelfde manier. Denk maar aan het obligate horloge na bijvoorbeeld 25 jaar trouwe dienst. Hoe goed hun bedoelingen ook mogen zijn, ze pakken het helemaal verkeerd aan, vindt Nathalie Arteel. “Wat als die medewerker nooit een horloge draagt?”
Andere valkuilen waar de experte veel bedrijven in ziet tuimelen, is ervan uitgaan dat elke medewerker dezelfde dingen leuk vindt als zijn werkgever - “mensen kiezen graag zélf” - of veronderstellen dat elke medewerker het liefst gewoon geld krijgt. “Laat je een medewerker kiezen tussen cash geld en een geschenk, dan gaat hij voor de cash. Dat is de psychologie van de mens. Maar cash geld werkt maar heel kort als motivatie. Je moet nadenken wat je wil bereiken: wil je medewerkers extra verlonen, of wil je je waardering tonen? Kies in dat tweede geval voor iets dat blijft hangen!”
“Bedrijven die echt bezig zijn met hun employer branding kiezen voor een creatieve, impactvolle manier om hun mensen te bedanken. Zo kiezen ze vaak voor een keuzeconcept, waarbij medewerkers zelf een cadeau kunnen kiezen dat in lijn ligt met de waarden, de missie of de visie van het bedrijf.”
“Vandaag zijn er oplossingen op de markt, genre Bongobon, die echt worden uitgewerkt op maat van het bedrijf. De Lucky Bird cadeaubox is in de bedrijfswereld het meest gekend. Bij dit concept kan de ontvanger naast belevenissen ook kiezen uit geschenken, delicatessen, wijnen, opleidingen en kan het bedrijf kan zelfs zijn eigen goede doel laten opnemen in de collectie. Bedrijven kunnen zelfs werken rond specifieke thema’s zoals ‘start je dag boordevol energie’ of ‘boost je creativiteit’ of ‘go for gold’.” Maar het allerbelangrijkste waarom 82% van de ‘Great Places to Work’ voor de Lucky Bird cadeaubox kiezen is omwille van de persoonlijke en verrassende insteek.
5. Hou het eindejaarsgeschenk in ere
“Bedrijven hebben nog nooit zoveel tijd en geld gespendeerd aan het uitwerken van een goed compensation & benefits plan als vandaag. Maar de keerzijde is dat ze alles herleiden naar cash geld. De human touch verdwijnt. Heel wat bedrijven hebben zelfs het jaarlijkse eindejaarsgeschenk afgeschaft en vervangen door extra geld op de rekening. Zonde, want in een bedrijfswereld waar technologie en ratio overheersen, kan een persoonlijk ‘dankjewel’ een enorm verschil maken. Hou altijd in het achterhoofd dat mensen houden van iets tastbaars. En nog meer van verrassingen.”
6. Geef elke dag drie mensen een compliment
“Iedereen wil gezién worden. Niets zo demotiverend als het gevoel te hebben dat je leidinggevende geen flauw idee heeft van wat je eigenlijk dag in, dag uit presteert en wat je meerwaarde is voor het bedrijf. Als baas kan je een geweldige impact hebben op het engagement van je medewerkers, gewoon door hen af en toe eens te tonen dat je wéét wat ze doen. Waarom er geen gewoonte van maken om elke dag drie mensen een onverwacht compliment te geven? Om hen even tussendoor te ‘betrappen’ op iets dat ze goed doen?”
7. Breng de CEO de huiskamer binnen
“In grote bedrijven is het voor de CEO vaak onmogelijk om iedereen persoonlijk te zien, laat staan te leren kennen. We lossen dat deels op door bijvoorbeeld voor het eindejaarscadeau een online platform te bouwen. Medewerkers loggen in, en voor ze doorklikken om een cadeau te kiezen, krijgen ze een filmpje te zien waarin de CEO hen bedankt en hen de plannen en ambities voor het komende jaar uitlegt. Het leuke is dat de medewerkers die website thuis openen, samen met hun gezin het cadeau kiezen, en dus ook samen met hun gezin dat filmpje van de CEO bekijken. Zo kom je als werkgever echt binnen in de huiskamer van je mensen.”
8. Waardeer ook de man/vrouw achter de medewerker
Achter elke sterke man of vrouw staat een even sterke man of vrouw. En die verdient evengoed waardering, aldus Nathalie Arteel. “We hebben voor klanten al cadeaus bezorgd aan de partner van topmedewerkers. Met een persoonlijk briefje om hen te bedanken. Want zonder hun steun en opofferingen zou die medewerker nooit zo goed kunnen presteren. Dit zijn momenten van verbinding die mensen niet gauw zullen vergeten.”
Uiteindelijk komt het volgens Nathalie Arteel allemaal neer op een menselijke aanpak. “Hoe meer high tech onze werkomgeving wordt, hoe meer nood mensen hebben aan een high touch aanpak. Daar kan je als organisatie zelfs een competitief voordeel uit halen bij het aantrekken én behouden van nieuw talent. Mensen die lang aan boord blijven, dragen op hun beurt dan weer bij tot een sterke cultuur en goede resultaten. ‘Give a little bit more of that human touch’, zingt Bruce Springsteen zo mooi. En die human touch hoeft niet moeilijk en niet duur te zijn.”
Ben je op zoek naar een creatieve en persoonlijke manier om de band te versterken met je medewerkers of klanten? Test het zelf uit en klik op deze link.
Ben je op zoek naar een snelle manier om meer ‘happy moments’ te creëren in je organisatie? Ontdek snel hoe je dit zelf kan doen en klik op deze link.