Je voelt wel dat de afstand tussen jou en je medewerkers groter is dan voor de lockdown. En dat de onzekerheid zwaar weegt. Nathalie Arteel, leading angel van Arteel Group, dat ondernemingen helpt om een positieve bedrijfscultuur op te bouwen, pleit voor een radicaal menselijke aanpak. “Verbinding ontstaat alleen wanneer je mensen weet te raken.”
Extra energie
“De lockdown, en de aanhoudende onzekerheid, hebben de band tussen werknemers onderling, en tussen werknemers en werkgevers fundamenteel hertekend”, zegt Nathalie Arteel. “Weet jij als werkgever, en weet jij als collega, hoe mensen zich voelen? Hoe het met hun kinderen gaat? Wat de onderlinge verhoudingen zijn tussen collega’s? Hoe werknemers zich voelen bij alle beslissingen waar ze geen inbreng in hadden?”
“Werkgevers focusten de voorbije maanden voornamelijk op de externe realiteit, en hoe er adequaat op te reageren”, gaat Arteel verder. “Teams, collega’s, werknemers schakelden in allerijl om van kantoor naar thuiswerken, naar alternerende teams, naar veiligheidsvoorschriften en naar digitale tools. Ook voor hen lag de focus op omschakeling, op transformatie. Het heeft iedereen veel energie gekost om te staan waar we vandaag staan. Het besef dat de wereld hertekend is, en dat geen enkele job nog dezelfde is dan daarvoor, sijpelt langzaamaan binnen.”
Inzetten op verbinding
Veel mensen hebben het gevoel verder af te staan van het grotere geheel, van hun collega’s en het bedrijf waarvoor ze werken. “Het gevoel van ergens bij te horen, van mee te werken aan iets groters dan henzelf, is een basisbehoefte”, zegt Arteel. “Het is geen toeval dat we jarenlang hebben geïnvesteerd in kwaliteitsvolle werkplekken die de relaties met en tussen werknemers versterken. Die zijn één van de belangrijkste elementen zijn voor wellbeing op het werk, voor productiviteit en voor het behouden van talent.”
Het gevoel van ergens bij te horen, van mee te werken aan iets groters dan henzelf, is een basisbehoefte
Het gebrek aan verbinding zorgt voor een lager engagement. “Dat voelen bedrijven ook aan. En veel werkgevers willen heel graag ‘iets doen’ voor hun werknemers, maar tasten in het duister over wat dat dan precies kan zijn”, aldus Arteel. “Het blijft moeilijk om events te organiseren, of zelfs gewoon om iedereen bij elkaar te krijgen. Daarbij komt ook dat sommige werknemers technisch werkloos zijn, of dat de omzet geweldig is gezakt. In zo’n gevallen is het nog belangrijker om in te zetten op verbinding.”
Vele kleine momenten
Wat kan je doen om je mensen te engageren, om de hoop te laten overwinnen op de onzekerheid? De oplossing is geen financiële bonus, of een groots eenmalig gebaar. “Het geheim zit in vele kleine momenten van verbinding”, legt Arteel uit. “En dat hoeft niet eens veel geld te kosten. Het gaat om de moeite die je erin steekt.” Ze ziet twee essentiële elementen om momenten van verbinding te creëren.
1. Verrassing
“De kracht van het onverwachte is niet te onderschatten. Ineens een kaartje in de bus krijgen, een pakketje dat aan je deur wordt afgeleverd, een telefoontje van je manager. Een mooi verrassend gebaar in tijden van onzekerheid heeft een grote impact.”
Veel bedrijven werken met processen, vult Arteel aan. Wat kan een werknemer verwachten als hij of zij twee jaar bij het bedrijf werkt, wat bij een geboorte, wat als iemand trouwt? “Denk erover na hoe je van die procedure een moment van verbinding kan maken. Hoe maak je van de transactie een interactie? Een medewerker die vijf jaar aan de slag is, zou bijvoorbeeld een pakketje toegestuurd kunnen krijgen, met een klein flesje champagne, een uitnodiging voor een videocall, én een cadeautje dat ingepakt is. De boodschap op het begeleidende kaartje is een felicitatie plus de boodschap dat het cadeautje pas opengemaakt mag worden tijdens de videocall waarbij de collega in de bloemetjes gezet wordt door het team of andere jubilees van het bedrijf.”
“Een alternatief zou kunnen zijn: je collega ‘s ochtends bellen om even stil te staan bij het moment, en wat deze dag voor jullie beiden betekent. Hoe gaat het met je collega? En je hebt ook heel leuke online software om videocompilaties te maken met persoonlijke berichtjes van de collega’s, zoals tribute.co.”
2. Emotie
Verbinding komt alleen tot stand als je iemand weet te raken. “Emoties zijn de fuel voor verbinding”, aldus Arteel. “Je werknemers laten merken dat ze de allerbelangrijkste mensen ter wereld zijn, is essentieel. Mensen moeten het voelen, anders is er ook geen verbinding mogelijk.”
Je werknemers laten merken dat ze de allerbelangrijkste mensen ter wereld zijn, is essentieel. Mensen moeten het voelen, anders is er ook geen verbinding mogelijk
Doubling down on emotion doe je door je medewerkers heel persoonlijk te benaderen, op een authentieke en kwetsbare manier. “De meeste bedrijven zijn dat niet gewoon, en zijn een beetje afkerig om al te veel in te spelen op emotie”, legt Arteel uit. “Het gaat er vooral om dat je emoties niet uit de weg gaat, zoals een persoonlijke video message van de CEO die vertelt hoe hij of zij de voorbije periode heeft beleefd. Of door als manager elke ochtend en avond wat tijd in te plannen om een medewerker te bellen met de vraag hoe het met hen gaat, los van het professionele.”
The art of giving
Arteel heeft de kennis en ervaring die ze opdeed bij klanten als Deloitte, Accent for Jobs, GfK, Proximus, Daikin, DHL, Total, Vito, Van Moer Logistics en Ziekenhuis Netwerk Antwerpen gebundeld in LuckyBird, een verrassende cadeauservice op maat van elk bedrijf en elke werknemer.
Werknemers krijgen een gepersonaliseerd doosje of geanimeerd bericht bij hen thuis afgeleverd, met daarin een link naar een websiteplatform afgestemd op de wensen van het bedrijf. Er is ruimte voor een persoonlijke bedanking en een videobericht van de CEO.
“Daarna kunnen bezoekers in onze grot van Ali Baba op zoek naar het perfecte cadeau”, zegt Arteel. “De online catalogus bestaat uit merkartikelen, uitstapjes, champagnes, cadeaubonnen, goede doelen en concerttickets.”
Meer nog dan wat mensen kunnen kiezen, ligt de nadruk bij het LuckyBirdteam op de ervaring en het gevoel. “We hebben het concept dit jaar volledig vernieuwd, om maximaal in te zetten op een moment van blijdschap en verbondenheid. Het team begeleidt elke klant om de boodschap goed te krijgen tot in de kleinste details, en bij elke LuckyBird zitten dit jaar vijf wenskaarten met een liefdevolle boodschap die je kan uitsturen naar vrienden en collega’s.”
Spread the joy movement
LuckyBird kan een eenmalig initiatief zijn, een moment om je werknemers te laten voelen dat je hen waardeert. Veel bedrijven, zoals onder andere Telenet, G4S, Nike, BDO en Adecco, incorporeren the art of giving in hun bedrijfscultuur. Zo worden werknemers LuckyBirds wanneer ze hun contract tekenen, bij een huwelijk of verjaardag, als ze de veiligheidsregels respecteren, op secretaressedag.
“Het vieren van momenten aan de hand van een persoonlijke, waardevolle en complete ervaring is één van de meest krachtige signalen dat je je werknemers erkent en waardeert”, zegt Arteel. “In tijden van transformatie, zoals we die vandaag doormaken, is die human touch essentieel om verbonden te blijven met elkaar.”
“Onze missie met LuckyBird is om heel wat mensen oprecht blij te maken, zoals we dat eerder al deden met meer dan 1.500.000 anderen. Mijn hoop is dat de wenskaarten dit jaar een echte Spread The Joy movement op gang trekken.”
Zelf een LuckyBird ontvangen? Vul dan snel je gegevens in en ontvang een gratis LuckyBird.