Het ging hard voor Get Driven bij de lancering in 2019, en terecht. Want het concept van zakenmensen die zich in hun eigen auto naar hun bestemming laten rijden door een chauffeur ofte driver via een app te ‘bestellen’, was geniaal in zijn eenvoud. Onder de slagzin Good ideas deserve to be found wil Meta, het bedrijf boven platformen Facebook en Instagram, net die geniale ideeën van lokale ondernemers de aandacht geven die ze verdienen. Get Driven is één van hen. Ze schakelen Facebook in om onder meer nieuwe drivers te vinden, incentive-programma’s te lanceren en top-of-mind te blijven bij hun klanten. Zo maken ze zich klaar voor hun verdere uitrol en buitenlandse expansie.
Uit een eerder interview met Gunther Ghysels, net voor de crisis afgenomen, bleek dat 2020 het jaar van de groei moest worden voor Get Driven. Maar daar stak de pandemie even later dus een stokje voor: 2020 werd een jaar van stevig verlies.
“Die groei zal inderdaad voor volgend jaar zijn”, aldus founder en CEO Gunther Ghysels. “Hoewel het de laatste tijd gelukkig ook al goed vooruitgaat: zo zijn we erin geslaagd om de laatste drie maanden met 200 procent te groeien ten opzichte van onze vorige recordmaanden.”
“In oktober 2021 was de omzet bijna 200 procent groter dan onze recordmaand pre corona en genereerde ons platform meer dan 400.000 euro omzet en bijna 15.000 chauffeursuren per maand. Wekelijks komen er 100 à 200 nieuwe gebruikers bij, maar we beschouwen ons bedrijf nog altijd in early stage, vooral omdat we nog steeds op organische groei teren en voor onze conversie vooral in the field te zijn.”
Geen rocket science
Bijgevolg stellen we meteen de vraag in welke mate een sociaal netwerk als Facebook daartoe kan bijdragen. “Get Driven is een duaal platform”, vertelt Gunther Ghysels, “wat betekent dat we zowel onze klanten als drivers online moeten vinden. Klanten zoeken we onder meer via LinkedIn en word of mouth, terwijl we Facebook gebruiken om nieuwsberichten te delen en vooral om drivers te vinden. Dat zijn namelijk studenten, en die maken veel meer dan ondernemers gebruik van Facebook.”
We bieden drivers een heel aanlokkelijke job aan, maar het is wel dankzij Facebook dat ze die mogelijkheid leren kennen
“Die doelgroep targetten is niet zo moeilijk: jongeren van 21 tot 24 jaar die minstens twee jaar hun rijbewijs hebben. Niet bepaald rocket science dus (lacht). Verder hebben we het grote geluk dat ons model vooral draait om premium wagens, wat voor jongeren een sexy, aantrekkelijk product is. Ook netwerken is een belangrijke motivatie, aangezien de chauffeurs heel vaak bij beslissingsnemers in de wagen stappen. We bieden drivers dus een heel aanlokkelijke job aan, maar het is wel dankzij Facebook dat ze die mogelijkheid leren kennen.”
Zo snel mogelijk naar het buitenland
“Verder willen we optimaal gebruik van de data van de Meta-platformen en onze eigen data om nog meer te kunnen inspelen op de voorkeuren van de ondernemer, ons doelpubliek te definiëren en stapgewijs te schalen. We rollen dat vernieuwde platform nu eerst in Vlaanderen uit, en eenmaal de kinderziektes eruit kijken we onder meer naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk – hoewel we 2020 al een volledig softwareteam aanwierven en kantoren openden in Berlijn, London en Luxemburg, moeten we onze internationale expansie eigenlijk nog beginnen. We hopen daar vooral in 2022 onze grote ambitie van te kunnen maken. Vandaag zitten we op zo’n 800 actieve chauffeurs voor 7000 klanten, maar dat moeten er dus een heel pak meer worden.”
Wie als ondernemer Get Driven heeft uitgeprobeerd, zal dat gegarandeerd blijven doen. Facebook en andere sociale media helpen dan vooral om in de aandacht van die ondernemers te blijven
Bij de stap naar het buitenland zal Facebook een belangrijke rol spelen, vooral dan bij het rekruteren van drivers. “We verwachten toch een groot deel ons marketingbudget aan Facebook te besteden”, beaamt Gunther Ghysels. “zij het in de eerste plaats om top of mind te blijven. Het succes van ons model hangt namelijk sterk af van de ervaring zelf: wie als ondernemer Get Driven heeft uitgeprobeerd, zal dat gegarandeerd blijven doen. Facebook en andere sociale media helpen dan vooral om in de aandacht van die ondernemers te blijven.”
Meer werk in ontwikkeling en afwerking steken
“In elk land waar we opstarten willen we in het eerste jaar één miljoen euro omzet draaien. Het platform is dan ook gebouwd met de expliciete mogelijkheid om te kunnen schalen. En dat platform werkt nu een stuk beter. In dat opzicht was corona écht een opportuniteit: de crisis en lockdowns gaven ons tien maanden de tijd om de app en het platform grondig te optimaliseren en nog een pak gebruiksvriendelijker te maken, met heel wat nieuwe features.”
“Zo kan de gebruiker nu op de app ook zien welke opleiding de student-chauffeur in kwestie volgt. In alle eerlijkheid: waren we internationaal gelanceerd met ons eerdere platform, dan zouden we tegen de muur gelopen zijn. Soms kan het dus geen kwaad om wat langer te wachten en meer werk in ontwikkeling en afwerking te steken.”
Studenten targetten, de stap naar het buitenland helpen zetten: Get Driven maakt dankbaar gebruik van de verschillende sociale platformen van Meta. Maar het gaat zelfs nog een stuk verder dan dat. “Zo gebruiken we Facebook om een community tussen drivers op te bouwen”, licht Gunther Ghysels toe. “Dat is, zeker gezien onze groei van de laatste maanden, erg belangrijk: we hadden nooit kunnen denken dat we zo snel chauffeurs te kort zouden komen.”
“Daarom rekruteren wij nu zeven op zeven en hebben we meer dan ooit die community-pagina nodig: in het begin kenden alle chauffeurs elkaar persoonlijk, maar dat is nu gezien onze groei naar 800 chauffeurs onmogelijk geworden. Ook ik kan als CEO niet meer persoonlijk feedback aan mijn chauffeurs vragen, wat ik in de begindagen wel kon doen.”
Rondreizend Get Driven Drivers-café
“Daarnaast gebruiken we Facebook om ons incentive-programma uit te rollen. Prioriteit naar de toekomst toe is namelijk de uitbouw van een Driver Loyalty-programma om de drivers nog meer en beter te belonen. Als chauffeur kan je dan punten krijgen, gebaseerd op feedback en gepresteerde uren en daarmee producten aankopen of deelnemen aan reizen die we zullen organiseren.”
“Verder zijn we van plan een rondreizend Get Driven Drivers-café op te richten, dat de community nog meer moet versterken en dat we ook promoten via Facebook. Net als onze recruitment days, die we in regio’s plannen waar we dringend nieuwe chauffeurs moeten aantrekken. Die zijn tijdens corona on hold gezet, maar gaan we vanaf december hopelijk weer kunnen organiseren en promoten.”
Vandaag zetten we meer dan ooit in op feedback, persoonlijke contact en incentives, omdat we zien dat de coronacrisis er ook zwaar inhakt bij onze studenten
“Op die feedback, dat persoonlijke contact en die incentives zetten we vandaag meer dan ooit in, omdat we zien dat de coronacrisis er ook zwaar inhakt bij onze studenten: de rewards en investeringen moeten hoger als we hen gemotiveerd willen houden. Hoewel er ook heel wat jongeren zijn die net superblij zijn dat ze weer mogen buitenkomen. Chauffeur kunnen zijn is voor hen al een incentive op zich (lacht).”