Moonbird-founders Michael en Stefanie Broes (©Emilie Bonjé)
Het kleine apparaat Moonbird wordt door de ontwikkelaars in de markt gezet als ‘persoonlijke ademcoach’. Door uit te zetten en weer te krimpen begeleidt het apparaat via de handpalm zijn gebruiker tot een traag ademritme. Rustig ademen brengt mensen immers (weer) in contact met hoofd en lichaam. Alleen: hoe zet je zo’n niet alledaags product in de markt? Michael en Stefanie Broes, co-founders van Moonbird, schakelden er onder meer de tools van Meta voor in.
Voor veel kleine (en minder kleine) ondernemers zijn Facebook en Instagram vaak dé tools om hun weg te vinden naar een relevant doelpubliek. Om die creatieve ideeën van al die ondernemers extra in de verf te zetten, lanceerde Meta de campagne Good Ideas Deserve To Be Found. Kmo’s krijgen alle nodige tools aangereikt waarmee ze gepersonaliseerde content kunnen ontwikkelen die consumenten op sociale media verrast en – hopelijk – overtuigt hun producten en diensten aan te kopen. En daar is ook Moonbird dankbaar mee aan de slag gegaan.
Moonbird werd drie jaar geleden opgericht door broer en zus Michael en Stefanie Broes, die daarbij het gebruikelijke proces van ideation over prototypes tot testing doorliepen, om uiteindelijk het product op de markt te brengen. Ondanks de coronacrisis en de daarbij horende lockdowns slaagde het bedrijf erin een mooi groeiverhaal te realiseren.
“Ik was zelf veel bezig met meditatie”, vertelt co-founder Stefanie Broes, “en op die manier ontdekte ik ook het belang van ademhaling. Ik stelde vast dat dit een geweldige tool was om op een snelle en vooral effectieve manier het lichaam tot rust te brengen.”
Ik ontdekte het belang van ademhaling en stelde vast dat Moonbird een geweldige tool was om op een effectieve manier het lichaam tot rust te brengen
“Dat liet ook toe om concreet aan de slag te gaan met uitdagingen als stress, angst, slaapproblemen, enzovoort. Ik kwam alleen het middel tekort om die ademhalingsoefeningen zelfstandig uit te voeren. Dat bracht ons op het idee van een fysieke tool, die we dan maar zelf hebben ontwikkeld.”
Maximaal inzetten op storytelling
Moonbird, een apparaatje dat in de hand past en niet alleen de gebruiker begeleidt bij de ademhaling, maar die dankzij de ingebouwde sensor ook aangeeft wat het concrete effect is op het lichaam, en hoe de oefeningen nog beter kunnen. Om het product efficiënt te vermarkten, moest goed worden nagedacht over de juiste marketingstrategie, omdat het om een unieke ontwikkeling ging.
“Awareness was met andere woorden cruciaal”, gaat Stefanie verder. “Het publiek moest bovendien niet alleen weten dat wij bestonden, maar ook ontdekken op welke verschillende manieren Moonbird kan helpen. Wij zaten dus met een langere aanloop om klanten tot een aankoop aan te zetten: we moesten ze eerst meekrijgen in ons verhaal en maximaal inzetten op informeren. Bijgevolg moesten wij niet alleen gebruikmaken van tools die richten op de verkoop van ons product, maar ook tools die de relevantie van ons product in de kijker zetten.”
Pushen via de juiste kanalen
Die nood aan awareness was de reden waarom Moonbird al in een vroege fase een beroep deed op Facebook en Instagram. “Toen onze website nog heel basic was, werkten we al cross-platform met advertenties”, verduidelijkt Stefanie. “En zelfs in de fase dat we het product nog aan het testen waren met eindgebruikers en dus niet wisten hoe dat er finaal zou gaan uitzien, hadden we er al pre-order campagnes lopen, gewoon om te kijken of er interesse in de markt bestond.”
Onze strategie was om zelf veel te testen, maar finaal het algoritme de vrije keuze te laten om te bepalen waar de meeste conversie mogelijk was
“Facebook en Instagram waren er dus van in het begin al bij”, vult Michael Broes aan. “Welke campagne we concreet op welk platform lanceerden, lieten we aan de business tools van Meta over dat in staat was zelfstandig de interessantste doelgroepen te detecteren en de campagnes via de juiste kanalen te pushen. Onze strategie was met andere woorden om zelf heel veel te testen, maar finaal het algoritme de vrije keuze te laten om te bepalen waar de meeste conversie mogelijk was.”
“Wat Meta ook toeliet, is om heel snel validatie toe te kennen”, gaat Michael verder. “Daarmee bedoel ik: als je een idee hebt, kan je heel snel verschillende assumpties testen en feedback krijgen. Dat is heel waardevol om volgende stappen te zetten en de richting te bepalen waarin je idealiter moet uitgaan. Dat gaat van een bepaalde productkleur of functionaliteit tot call to actions. We hebben ook met heel veel persona’s geëxperimenteerd en getest, waarmee we op basis van de resultaten op de juiste manier konden schalen.”
Internationale markten
De missie van Moonbird is ‘om elke persoon ter wereld de positieve effecten van ademhalingsoefeningen te laten ervaren’. Ook in dat opzicht is Meta een echte bondgenoot, omdat de tools het mogelijk maken om internationale markten te bereiken.
We moesten met Moonbird buiten de eigen landsgrenzen actief zijn. Via de typische marketingkanalen is dat echter heel moeilijk te realiseren, terwijl je met de kanalen van Meta de hele wereld kan bereiken
“Vanaf dag één was het duidelijk dat wij met Moonbird buiten de eigen landsgrenzen actief moesten zijn”, vertelt Stefanie daar over. “Via de typische marketingkanalen is dat echter heel moeilijk te realiseren, terwijl je met de kanalen van Meta bij wijze van spreken – of eigenlijk gewoon letterlijk – de hele wereld kan bereiken. Dat is echter niet zo evident als het klinkt: hoe beter je ermee weg bent, hoe geavanceerder je te werk kan gaan, je moet ook rekening houden met cultuurverschillen, enzovoort.”
Levenskwaliteit als cadeau
“We krijgen nu pas het gevoel dat we het een heel klein beetje beginnen te kunnen”, lacht Stefanie. “Maar dat betekent ook dat je er dus wel degelijk beter in kan worden. Zo was onze conversie in de kerstperiode van 2022 veel groter dan in die van 2021, omdat we efficiënter waren geworden in ons creatief proces.”
“We adverteerden in een drukke periode en speelden daar gerichter op. Dat was ook nodig, want Moonbird, hoewel in de hogere prijscategorie, blijkt dus echt een product dat mensen als cadeau aan elkaar geven: eigenlijk schenk je iemand gewoon meer levenskwaliteit. Ideaal in een periode dat mensen goede voornemens maken en beter voor zichzelf willen zorgen.”