Bert Christianen (©Emilie Bonjé)
In 2018 zette de Vlaamse regering haar tanden in de hervorming van de kinderbijslag. Van de twaalf fondsen die tot dan voor de uitbetaling van de kinderbijslag zorgden, mochten er nog maar vijf overblijven. Het leidde tot de samensmelting van verschillende fondsen, zo ook die van Acerta en Securex, die samen Infino oprichtten. Zodra Infino het levenslicht zag, was het voor het team van het nieuwe fonds duidelijk dat ze niet zomaar een uitbetalingsactor zouden zijn. “We hebben een hart voor gezinnen”, zegt Bert Christianen, Knowledge Coördinator bij Infino. “Het werd dan ook onze missie om hen zo veel mogelijk te ontzorgen.”
Bert Christianen is een vat vol ervaring. Hij werkt al zijn hele carrière in de sector van de uitbetalers – hij heeft dus wel het een en ander zien veranderen. Nu hij bijna met pensioen gaat, kan hij met een klare blik terugkijken op de veranderingen in de inhoud van de vroegere kinderbijslag, het ontstaan van het Groeipakket en de vernieuwende aanpak binnen Infino.
Een boeiende evolutie, volgens Christianen, mét hindernissen. “Al lijkt me dat wel normaal”, klinkt het. “Elk verandering brengt wel groeipijnen met zich mee. De ene aanpassing gaat wat vlotter dan de andere, maar uiteindelijk zijn we met Infino toch wel mooi opgegroeid.”
Van de werkgever naar de ouders
De vroegere kinderbijslag gaat al terug tot vlak na de Eerste Wereldoorlog —, maar zo ver neemt Christianen ons niet mee in de geschiedenis. De grootste en belangrijkste veranderingen gebeurden in 2019, dus wil hij het vooral daarover hebben.
De reden van die veranderingen vinden we terug in de Zesde Staatshervorming van 2011: de vroegere kinderbijslag was geen federale materie meer, zo werd beslist, en dus moesten de gewesten zelf een kinderbijslagsysteem opzetten. Het duurde even, maar in 2019 werden uiteindelijk de eerste veranderingen doorgevoerd in Vlaanderen.
“Vroeger werd de kinderbijslag uitbetaald via de werkgever van een van de ouders”, vertelt Christianen. “Bedrijven moesten zich dus aansluiten bij een uitbetaler. Als gezin had je geen keuze en zat je vast aan het fonds dat jouw werkgever had gekozen.”
“Als je van werk veranderde, was de kans groot dat je kinderbijslag door een ander fonds werd uitbetaald. Elke sector had namelijk een beetje ‘zijn uitbetaler’. Acerta en Securex waren de fondsen voor de zelfstandigen en ondernemers. Andere uitbetalers hadden bijvoorbeeld de horeca of bouwsector als specialisatie.”
Dat veranderde dus: ouders kunnen nu zelf hun uitbetaler kiezen. Ze hebben keuze tussen vijf uitbetalingsactoren – nog zo’n verandering, want vroeger waren er maar liefst twaalf. “De regering besliste dat er nog maar vijf uitbetalers mochten zijn: vier private en één publieke. Heel wat private uitbetalers zijn dus beginnen te fusioneren. Zo is ook Infino ontstaan: uit de samensmelting van het kinderbijslagfonds van Acerta en Securex.”
Van 30 cm papier naar digitaal
Vroeger kregen ouders telkens een groter bedrag voor een tweede, derde, vierde, … kind.“Je moest die kinderbijslag trouwens zelf aanvragen bij het fonds van je werkgever. Deed je dat niet, dan kreeg je niets”, vertelt Bert Christianen. “Je moest een verklaring van de werkgever indienen dat je effectief voor hem werkte én een verklaring op eer dat je een kind of kinderen had en dus recht had op de bijslag.”
Een heel gedoe voor ouders en werkgevers. En ook voor de uitbetalers, want die moesten een team van controleurs hebben om de aanvragen na te gaan. “Wij hadden bij Acerta een team van zeven controleurs die de baan op gingen om de gezinssituaties te checken”, zegt Christianen. “Het gebeurde wel eens dat er fraude werd vastgesteld bij zo’n fysieke controle.”
Nu verloopt dat helemaal anders. Eens ouders bij een uitbetaler het startbedrag hebben aangevraagd, zullen ze nadien automatisch het Groeipakket krijgen. Ook de digitalisering heeft over de jaren heen veel veranderd. “Toen ik midden jaren 80 begon te werken, lagen er dossiers van 30 centimeter op mijn bureau.”
“Een tiental jaar later hadden we op kantoor enkele computers om zaken op te zoeken, maar je moest die computer wel delen met een collega. Dan was het soms een kwestie van de snelste te zijn”, lacht de Knowledge Coördinator. “Intussen hebben we elk een eigen laptop én een connectie met de Kruispuntbank, waar de informatie over gezinssamenstellingen, lonen en dergelijke is verzameld. Het gaat dus een pak vlotter om alles te checken.”
Van statisch naar blijvend groeien
Dat wil niet zeggen dat daarom alles van een leien dakje verloopt. “Oh nee, het Groeipakket is letterlijk nog aan het groeien. Er verandert af en toe wel nog eens iets aan de wetgeving daaromtrent – begin 2023 volgt er bijvoorbeeld nog een update van het pakket. Het Groeipakket breidt uit, verandert, vernieuwt en wij brengen de ouders zo snel mogelijk op de hoogte. Veel gezinnen rekenen op die bedragen, een procentje meer of minder kan een groot verschil maken bij de berekening van het maandbudget.”
Veel gezinnen rekenen op die bedragen, een procentje meer of minder kan een groot verschil maken bij de berekening van het maandbudget
Infino wil haar klanten zo goed mogelijk begeleiden en snel helpen. Ze staan klaar voor elk gezin.“Elke uitbetaler moet zich aan dezelfde regels en wetten houden, elke uitbetaler geeft dezelfde bedragen uit – op die vlakken kunnen we ons dus niet onderscheiden van de rest.”
Hoe doet Infino dat dan wel? Bert Christianen glimlacht: “Bel alle uitbetalers eens op, zie wie er eerst opneemt en van wie je een duidelijk antwoord krijgt, mét de glimlach. Wedden dat wij het zijn? Wij blinken nogal uit in onze customer service”, klinkt het trots.
“Het is ingewikkelde materie dat Groeipakket, startbedragen en sociale toeslagen. Vooral omdat het nog nieuw is: veel mensen denken nog dat het via hun werkgever verloopt en gaan dus daar aankloppen wanneer ze een kind krijgen. Werkgevers sturen hen dan door naar ons en vragen of we hun medewerkers hier niet kunnen in begeleiden, want het is allemaal wat veel om zelf uit te zoeken soms.”
We willen allemaal een betere wereld voor alle kinderen. En daar doen we heel wat voor
"Daarom ontwikkelden we bijvoorbeeld de Infino HR toolkit. Daarnaast volgen we dagelijks de wijzingen in de wetgeving en de toepassing ervan op met een team Knowledge officers. Zij maken de vertaalslag naar de medewerkers en de gezinnen. Deze investering rendeert in een grote klantentevredenheid.”
Van ‘sociaal secretariaat' naar ontzorgende partner
Infino begeleidt de gezinnen hier graag in. “Met alle plezier. We zouden geen uitbetaler zijn als we geen hart voor gezinnen zouden hebben”, klinkt het. “We geven hen alle informatie die ze nodig hebben om een juiste beslissing te maken.”
Via de website vinden zowel bedrijven als gezinnen heel wat heldere informatie en handige overzichten. Ook op de website: de duidelijke visie van Infino. Eentje die recht uit het DNA van de medewerkers komt. “We willen allemaal een betere wereld voor alle kinderen”, zegt Bert Christianen. “En daar doen we heel wat voor.”
Van strijden tegen kinderarmoede samen met Stichting Pelicano tot bomen planten in een nieuw bos of een opruimactie op het strand: Infino zet zich op verschillende vlakken in voor een betere wereld. “Kinderen hebben het recht om in een goede omgeving op te groeien en wij proberen ons steentje bij te dragen.”
Infino doet meer dan de uitbetalingen regelen, we zijn er voor de gezinnen wanneer ze ons nodig hebben
Van alle evoluties die de sector en Infino zelf al hebben gekend, is dat misschien nog de mooiste van al: “Infino doet meer dan de uitbetalingen regelen, we zijn er voor de gezinnen wanneer ze ons nodig hebben”, aldus Bert Christianen.