De digitale markt in de Benelux blijft groeien, maar raakt ook steeds verder verzadigd. En toch is het Litouwse Sigli, een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale transformaties en productontwikkeling met bijzondere focus op AI, ervan overtuigd dat er ook in die overvolle markt nog een gat zit. Dat zegt managing director Benelux Thomas Simono. Want terwijl andere agencies over elkaars voeten struikelen in een race to the bottom, probeert Sigli terug naar de kern te gaan: meer waarde leveren voor minder klanten. “Uit mijn ervaring bleek dat er vaak angst was om klanten te verliezen, waardoor we ons gedwongen voelden tegen lagere tarieven te werken, terwijl de werkdruk en verantwoordelijkheden onverminderd bleven.”
Sigli is een van oorsprong Litouwse onderneming. Dat is geen toeval, want het land scoort erg goed op het vlak van internet en datainfrastructuur en is de uitvalsbasis voor verschillende unicorns als Uber, Flo Health, Vinted en NordVPN, wat dan weer zorgt voor een diepgaande marktkennis. De ideale plek dus voor Sigli om een stevige basis op te bouwen met een uitgebreide poel aan toptalent - dat talent waar het Belgische landschap zo’n nood aan heeft.
Co-creatie als remedie tegen ‘the perfect storm’
Door in te zetten op co-creatie met klanten en met andere agencies, waarbij de Litouwse technische profielen zij aan zij werken met deskundigen op de Belgische werkvloer, wil Sigli bouwen aan innovatieve oplossingen op lange termijn. Want dat is de laatste tijd niet meer vanzelfsprekend, vertelt Simono. “In België ligt de loonkost hoog en sinds de indexatie zijn die kosten nog meer gestegen. Bovendien zijn de budgetten van klanten niet aangepast aan die realiteit. De marges dalen en agencies worden vaak gedwongen om zich te richten op kortetermijndoelen die snel gerealiseerd kunnen worden, in plaats van doordachte oplossingen die langdurige waarde bieden.”
Agencies worden vaak gedwongen om zich te richten op kortetermijndoelen die snel gerealiseerd kunnen worden, in plaats van doordachte oplossingen die langdurige waarde bieden.
Maar er is een alternatief voor die race to the bottom, gaat hij verder. “In plaats van ons te richten op groei en marge op korte termijn, willen wij teruggaan naar de kern: het leveren van waarde.” Noem wat Sigli doet dus niet zomaar outsourcing, stelt hij. “Want we blijven altijd heel sterk aanwezig bij onze klanten. We werken aan schaalbare en flexibele digitale oplossingen en doen dat in co-development. Dat betekent dat we niet zomaar werk verschepen dat dan afgewerkt terugkomt, maar wel dat we samen met onze partners meerwaarde creëren.”
Investeren zonder commitment
Afhankelijk van de vraag van de klant, ziet die meerwaarde er voor elk project anders uit. Zo werkt Sigli projecten af van A tot Z, maar leveren ze voor vaste partners als Sensotec/Lexima ook op regelmatige basis ondersteuning in de vorm van technische profielen die zij zelf niet in huis hebben. “Voor een SaaS-antiwitwasplatform hebben we onlangs een CTO-as-a-service geleverd. De klant had de strategische- en marktkennis, Sigli leverde een zeskoppig team met de nodige hoogtechnologische skills: zo hebben we het perfecte team gebouwd.” Maatwerk dus.
Een traditioneel project begint voor Sigli dan ook met understanding, legt Simono uit. “Onze technische profielen en de technische verantwoordelijken van de klant zitten samen om te kijken of ze op dezelfde lijn zitten, of ze dezelfde taal spreken en of wij begrijpen waar de klant vandaag naar op zoek is. Maar we onderzoeken ook wat de uitdagingen zijn over vijf jaar. Daar gaan we erg diep op in, omdat het voor ons ongelooflijk belangrijk is.”
En dat proces kan wel even duren, stelt hij. “Dat zorgt voor een hoge cost of sales, want we investeren erg veel zonder enig commitment van de klant, maar op die manier zijn we er wel van verzekerd dat we voor minder klanten meerdere projecten kunnen doen.”
Stilstaan is achteruitgaan
Na de uitgebreide kennismakingsfase begint de discover-fase, gaat Simono verder. “We proberen altijd een proof of concept te maken voor we beginnen aan de uiteindelijke oplossing. Niet alleen voor onszelf, maar ook om te tonen welke impact de oplossing zou kunnen hebben, niet alleen op het team dat ons de vraag gesteld heeft, maar ook op de core functions van andere teams binnen de onderneming.”
“Ondertussen zoeken we uit wat de klant op korte termijn nodig heeft, om daar al snel mee aan de slag te gaan. Want je kan wel een maatoplossing bedenken die twee jaar lang in development zit, maar stilstaan is achteruitgaan, dus liever creëer je zo snel mogelijk waarde. Terwijl we bouwen, gaan we de oplossing dan verder uitpuren door ook met verschillende bedrijfsunits te gaan praten. Zo denken we verder dan de initiële vraag.”
100% maatwerk is zelden noodzakelijk
Die lange aanloopfase zorgt ervoor dat de technische specialisten van Sigli een compleet en eerlijk beeld krijgen van wat nodig is, en belangrijker nog: wat niet. “We stappen steeds vaker weg van 100% maatwerk, omdat dat tijdrovend is en niet altijd de waarde creëert die nodig is. Als je dan op zoek gaat naar de kern van de vraag - en je kent de markt - zie je vaak dat er al andere oplossingen bestaan, waarbij we maar een heel klein stukje maatwerk nodig hebben, in plaats van alles zomaar nieuw te bouwen.”
We stappen steeds vaker weg van 100% maatwerk, omdat dat tijdrovend is en niet altijd de waarde creëert die nodig is.
Op de vraag of ze niet in hun eigen voet schieten door weg te sturen van maatwerk, is Simono nuchter: “Als je weet hoeveel impact dat maatwerk soms heeft op teams en je weet dat er alternatieve oplossingen zijn die minstens even goed zijn, dan moet je daar eerlijk over zijn. Zo bouw je ook vertrouwen op, en dat zorgt er dan vanzelf weer voor dat je bij diezelfde klant nog andere projecten kan doen.”
“De verleiding om te groeien is moeilijk te weerstaan, maar het is makkelijker om het niet te doen”
Door die aanpak wil Sigli zichzelf ervan weerhouden om meegesleurd te worden in de meedogenloze competitie van agencies die steeds meer klanten willen, maar daar steeds minder marge aan over houden. “Er zijn twee manieren waarop je kan groeien: je kan steeds meer projecten willen doen met een steeds groter team, of je kan groeien in aantal projecten per klant en efficiëntie, zoals wij doen. Het is moeilijk om te weerstaan aan de verleiding om steeds groter en meer te willen, maar uiteindelijk is het makkelijker om het niet te doen.”
Er zijn twee manieren waarop je kan groeien: je kan steeds meer projecten willen doen met een steeds groter team, of je kan groeien in aantal projecten per klant en efficiëntie, zoals wij doen.
Liever zet Sigli in op kwalitatieve projecten waarbij de tijd genomen wordt om echt het verschil te maken. Zowel voor hun klanten als voor hun eigen talent. “We willen oprecht een bedrijfscultuur creëren waarbij mensen het gevoel hebben dat ze kwaliteit leveren en innovatief zijn. Dat beweren veel bedrijven, maar het is zelden zo.”
Ook voor klanten is het niet evident om het juiste agency te vinden, besluit Simono. “Als je kijkt naar de website of marketingcampagnes van elk willekeurig agency, zal dat er altijd fantastisch uitzien, maar vaak loopt het anders als je dat mooie laagje er vanaf poetst. Voor potentiële klanten is het erg moeilijk om daardoor te kijken. Wat ik dan zelf zou aanraden is proberen om die mensen zo snel mogelijk fysiek te ontmoeten en dan referenties te vragen. De mensen waarmee een agency samengewerkt heeft, zijn hun grootste ambassadeurs.”
Is jouw bedrijf klaar voor de AI-revolutie? Leer hier meer en start vandaag nog met AI te implementeren in jouw bedrijfsstrategie.