Duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen is niet langer een keuze maar een absolute must, willen we een leefbare toekomst veiligstellen voor de volgende generaties.Steeds meer bedrijven, ook start-ups, zetten hier dan ook volop op in. Wij stellen ze graag aan jou voor.
Vanaf 2025 wordt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) realiteit, en de klok tikt voor Belgische ondernemingen. Terwijl de eerste beursgenoteerde bedrijven worstelen met hun ESG-rapporten, begint het bredere bedrijfsleven te beseffen wat de nieuwe wetgeving écht inhoudt: complexe analyses, dataverzameling en intensieve samenwerking. EY-experts Constant Loopuyt en Ludovic Deprez belichten de drie grootste uitdagingen én delen praktische inzichten voor bedrijven die voorbereid willen zijn.
Van trouwfeesten tot festivals en bedrijfsfeesten: de wegwerpcultuur is bijzonder hardnekkig op evenementen. Maar de circulaire economie is ook in die wereld aan een veroveringstocht bezig. Kringverhuur speelt een pioniersrol in die evolutie.
Chloë Anthonis, de oprichtster van het Belgische kinderkledingmerk Chlues, zet zich af tegen fast fashion met haar duurzame, verstelbare en vlekvrije ontwerpen. Anthonis gebruikt een innovatieve nanotechnologie van het Belgische bedrijf Nanex om de kleding vlekbestendig te maken. Het merk ging viraal in Zuid-Amerika en ontving het onverwachts bestellingen en samenwerkingsverzoeken van influencers. Ondanks de uitdagingen blijft Anthonis vasthouden aan haar visie op duurzame mode.
Al vijftien jaar pioniert de Gentse projectontwikkelaar Revive, in de vastgoedwereld, door met een team van meer dan 80 medewerkers brownfields om te toveren tot woonwijken die beantwoorden aan de allerstrengste donkergroene duurzaamheidscriteria. Maar even belangrijk voor founder en Executive Chairman Nicolas Bearelle is dat de wijken ook een sterk sociaal weefsel creëren. “Het is mijn ultieme droom om te kunnen bewijzen dat mensen die in Revive-wijken wonen langer en gezonder leven.”