(Copyright: Shot by Ch’otte)
Ze noemt zichzelf een laatbloeier, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Inge De Muynck is de creatieve onderneemster achter het Belgische brillenlabel Wolfin Eyewear. Voor ze haar eigen label startte, werkte ze 20 jaar in het familiebedrijf van haar vader dat ze nu samen met haar broer runt en niet toevallig ook in de brillensector actief is. Al was dit niet het initiële plan. Pas op 48-jarige leeftijd besloot ze dan toch te gaan voor haar grote passie en een eigen brillenmerk op de markt te brengen. “Vrouwen worden nog te vaak klein gehouden. Nog voor je bent gestart, krijg je vragen voorgeschoteld als: zou je dat wel doen of wat als het mislukt? En moet je dus mensen - vaak uit je directe omgeving - al gaan overtuigen dat je het écht wel kan.”
Mee in het familiebedrijf
“Ik ben opgegroeid tussen de brillen”, lacht Inge De Muynck. “Zo speelde ik winkeltje tussen de rekken en moest ik op beurzen de hele tijd brillen opzetten voor klanten. Toch had ik aan mezelf de belofte gedaan dat ik nooit bij mijn vader zou gaan werken. Ik wou aan de slag in de mode en ben modetechnologie gaan studeren. Al was die richting eerder een compromis tussen mijn ouders die wilden dat ik bedrijfsbeleid ging doen en mezelf die mode wou gaan studeren. Helaas was het zo een oncreatieve richting dat ik mijn buik helemaal vol had van mode en dan toch het familiebedrijf ben ingerold.”
Ze heeft heel vaak een andere weg willen inslaan, klinkt De Muynck openhartig. “Ik ben zelfs gaan solliciteren en kon beginnen in een kledingbedrijf. Maar het familiebloed kruipt waar het niet gaan kan en je weet dat je je familie zwaar gaat teleurstellen, dus ben ik maar gebleven. Ik kan je verzekeren dat niet al mijn jaren bij Technop gelukkige jaren waren. Het was doorbijten tot wanneer ik er mijn eigen ding mee kon doen. Samen met mijn broer werkten we al 20 jaar in het bedrijf en hadden we al grotendeels de leiding in handen toen mijn vader met pensioen ging. Mijn vader heeft dus ook de tijd gehad om geleidelijk aan een stap terug te zetten.”
Wolfin Eyewear als creatieve uitlaatklep
In september 2020 startte Inge De Muynck met haar eigen brillenmerk Wolfin Eyewear, omdat ze een creatieve uitlaatklep nodig had. “Ik ben ook juwelier-goudsmid en heb naast mijn rol in het familiebedrijf altijd een juwelencollectie gehad zodat ik toch creatief bezig kon zijn. Met twee kinderen en een te verbouwen huis was daar helaas geen tijd meer voor. Ik ben toen een paar jaar behoorlijk ongelukkig geweest.”
“Gelukkig ben ik wel iemand die voortdurend op zoek gaat naar nieuwe opportuniteiten. Ik heb toen een beroep gedaan op een talentencoach waardoor ik inzag dat ik dat creatieve luik echt nodig heb. Op dat moment werd het zaadje van Wolfin Eyewear geplant.”
“Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die jou bepaalde zaken uit je hoofd willen praten, maar ik wist zelf echt heel goed wat ik wou”, zegt De Muynck vastberaden. “Ik had een goede filosofie en bijhorend plan. Dat maakt dat ik naar niemand heb geluisterd en mijn eigen weg bewandeld. Wat ik vandaag de dag nog steeds doe, ongeacht wat anderen zeggen.”
Ik heb altijd vol zelfvertrouwen aan tafel gezeten met mannen die twee keer zo oud waren. Wat zij over mij dachten, deed er niet toe
“Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik minder was. Ik ben dan ook opgevoed met het idee dat vrouw zijn het runnen van je eigen bedrijf niet in de weg mag staan. Zo heb ik altijd vol zelfvertrouwen aan tafel gezeten met mannen die twee keer zo oud waren. Wat zij over mij dachten, deed er niet toe. Natuurlijk is het eens voorgevallen dat mensen naar mijn broer vragen terwijl ze mij moeten hebben of me aanschrijven met Meneer De Muynck. Al is dat wel al een tijd geleden. Het tij is blijkbaar toch aan het keren.”
Je eigen pad volgen
Met haar brillencollectie wil Inge De Muynck dan ook andere vrouwen inspireren om hun eigen pad te volgen. “Vrouwen worden nog te vaak klein gehouden. Nog voor je met een eigen onderneming ben gestart, krijg je al vragen als: zou je dat wel doen of wat als het mislukt? En moet je dus mensen - vaak uit je directe omgeving - al gaan overtuigen dat je het kan. Mijn vader had ook zijn twijfels toen ik met Wolfin begon. Gelukkig heeft hij in het begin wijselijk zijn mond gehouden”, lacht De Muynck.
Nog voor je bent gestart, krijgt een vrouw met ondernemersambitie vragen voorgeschoteld als: zou je dat wel doen of wat als het mislukt? En moet je dus mensen - vaak uit je directe omgeving - al gaan overtuigen dat je het écht wel kan
“De dag dat ik echter een stand aan het opbouwen was in Parijs heeft mijn vader al zijn twijfels over mij eruit gegooid. Dan moet je verdomd sterk in je schoenen staan om die allemaal te weerleggen en hem te overtuigen dat het wel gaat lukken. Daarom ben ik van mening dat we alle vrouwen met plannen sterk moeten aanmoedigen in plaats van ze constant in twijfel te trekken. En als ik er al voor kan zorgen dat één vrouw door één van die verhalen geïnspireerd is geraakt of uit de put is geklommen, dan heb ik al veel bereikt.”
Haar raad naar andere vrouwen is dan ook duidelijk: “Pak je droom vast en ga er voor. Voel die ambitie borrelen in jezelf en laat je niet uit het lood slaan. Het is verdomd hard werken maar als je het echt wil, dan komt het wel. En mislukkingen zijn lessen. Punt. Niets meer niets minder. Leer de les, klasseer het en ga verder.”
Ondernemen en moederschap
Naast onderneemster is De Muynck ook moeder, een combinatie die ze zelf best pittig vindt. “Het is moeilijk om de juiste balans te vinden tussen werk en privé. Schuld is ook iets waar veel werkende vrouwen mee worstelen. Schuld is ook de reden waarom veel vrouwen de kinderen meer aandacht geven dan hun partner, wat dan vaak uitmondt in een echtscheiding.”
“Zelf ben ik ook gescheiden maar of dat bij ons eveneens het geval was, laat ik in het midden. Zowel mijn ex-man als ikzelf werkten keihard, daarnaast nam ik het grootste deel van het huishouden op mij. Dan schiet er natuurlijk niet veel tijd over voor elkaar. Sinds de scheiding is het iets eenvoudiger. Het is een cliché, maar ik werk één week heel hard en lang en de andere week probeer ik tijd te maken voor mijn kinderen. Toch blijft het pittig en ik ben ervan overtuigd dat dat voor elke werkende vrouw het geval is.”
Het is moeilijk om de juiste balans te vinden tussen werk en privé. Schuld is ook iets waar veel werkende vrouwen mee worstelen
Hoe het anders kan? Daar is Inge De Munck duidelijk over: “Ik vind dat het hoog tijd is dat mannen helemaal uit zichzelf, zonder dat wij het hen vragen, wat meer doen in het huishouden. Het moet echt altijd gevraagd worden. Ik heb - veel te laat - aan de noodrem getrokken. Dan zijn er al veel frustraties gepasseerd, kan ik je verzekeren. Het is nu aan onze generatie - zowel aan moeders als vaders - om onze zonen op te voeden dat ze dat later wel doen. Want geef toe, hoe leuk zou het niet zijn als je niet elke week moet vragen om het vuilnis buiten te zetten?”, zegt De Muynck met een knipoog.
Een internationale toekomst
“Internationaal knallen”, antwoordt Inge De Muynck zonder aarzelen als we op het einde van het gesprek nog even polsen naar haar toekomstplannen met Wolfin Eyewear. “Eerst Europa, en dan de rest van de wereld.”
“We hebben onze eerste internationale beurs gehad. Er was veel interesse, maar nu moeten we het kaf van koren onderscheiden en bepalen met welke mensen we willen samenwerken. Wat altijd een gok is. Heb je de juiste te pakken, dan kan je merk gelanceerd zijn. Maak je daarin echter een foute keuze, dan kan dat heel veel kapot maken. Daarnaast brengen we In 2023 de eerste herencollectie uit, die bovendien ook door dames te dragen zal zijn. En een kindercollectie, die komt er zeker ook!”, klinkt het ambitieus.