In deze TED talk licht Gitte Frederiksen het volgende toe: “Leiderschap roept vaak het beeld op van een enkele persoon aan de top, die beslissingen neemt en de richting bepaalt. Maar wat als leiderschap niet alleen voor een selecte groep, maar voor iedereen in het team zou zijn?"
Gitte toont ons in deze TED talk dat als je leiderschap als een netwerk ziet waar iedereen mee het leiderschap opneemt, dit tot verrassend krachtig resultaat kan leiden. Vooral in deze steeds complexere en snel veranderende wereld.
Een benadering die mij doet denken aan de holacracy aanpak die in 2013 bij Zappos, werd geïntroduceerd onder leiding van oprichter Tony Hsieh. Een innovatieve organisatiemethode als alternatief voor de traditionele hiërarchische bedrijfsstructuur. Holacracy is gebaseerd op het idee van zelfsturende teams zonder vaste managers of formele leidinggevenden.
* Bekijk hier de video met Gitte. Onder de video meer detail en toelichting
Is er dan een probleem met traditioneel leiderschap?
Traditioneel leiderschap werkt vaak in een hiërarchische structuur: je bent of een leider, of je wordt geleid. Beslissingen komen van bovenaf, en communicatie vloeit van de top naar beneden. Maar in de complexe werkomgeving van vandaag past die eenzijdige communicatie niet bij de realiteit. De problemen waar we mee te maken hebben zijn niet lineair, ze bewegen in meerdere richtingen tegelijk. Hierdoor kan een leider een bottleneck worden, wat nieuwe ideeën en potentieel in de organisatie beperkt.
Leiderschap als netwerk, het nieuwe leiderschap
In plaats van een hiërarchie is het beter om leiderschap te zien als een netwerk. In een netwerkmodel is iedereen betrokken, en vervangen we de macht van enkelen door de invloed van velen. Dit lijkt misschien chaotischer, maar het biedt juist de veerkracht die nodig is om duurzaam te groeien. In een netwerk staat iedereen in verbinding met elkaar, wat leidt tot betere samenwerking en snellere oplossingen.
Labels doorbreken en informatie delen
Om gedeeld leiderschap te laten werken, moeten we labels verwijderen. Functies, titels en achtergronden zetten mensen vaak in hokjes, waardoor hun volledige potentieel niet benut wordt. Wat als we nu eens voorbij de labels kijken en de focus verleggen naar diverse vaardigheden en perspectieven?
In dit model is het delen van informatie essentieel. Te vaak houden mensen informatie voor zichzelf, bang dat het delen hen een nadeel oplevert. Maar door alles open te delen, zoals data, inzichten en voortgang, kan een team veel sneller en effectiever samenwerken. Het co-creëren van oplossingen in een transparante omgeving leidt tot betere resultaten en voorkomt verspilling van tijd en middelen.
De kracht van vriendelijkheid
Vriendelijkheid lijkt misschien een eenvoudig concept, maar in leiderschap is het essentieel. Kleine uitingen van waardering en steun bouwen vertrouwen op binnen een team. Wanneer iemand een fout maakt, kan vriendelijkheid de basis leggen voor een cultuur waarin mensen zich veilig voelen om eerlijk te zijn en van hun fouten te leren. Dit creëert een omgeving waarin mensen zich ondersteund voelen en sneller durven te handelen.
Het resultaat: teamwork loopt een pak beter en sneller
Wanneer iedereen een leider kan zijn, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Teams kunnen sneller werken, met minder afhankelijkheid van één persoon. Het resultaat is niet alleen efficiënter, maar ook verrassend beter. Gedeeld leiderschap moedigt eigenaarschap en innovatie aan en leidt tot exponentiële groei.
Deze vorm van leiderschap is meer dan een theorie – het is een soort van movement die laat zien dat we samen meer kunnen bereiken dan één leider alleen. Misschien hoog tijd om de hiërarchische aanpak los te laten en leiderschap als een netwerk te omarmen?