"Wie alles doet, doet niks." Met deze overtuiging zette Kjell Fruytier tweeënhalf jaar geleden zijn agency neer, waarbij hij zich richtte op wat hij zelf ziet als "de blue ocean" van digitale marketing: YouTube advertising.
De start als marketeer in deze niche
Het ondernemerspad van Kjell Fruytier begon in 2017 als verkoper in een IT-bedrijf. "Ik verkocht websites die geen geld opleverden voor onze klanten. Een reis naar Amerika opende mijn ogen voor de mogelijkheden van leadgeneratie en digitale marketing. Daar leerde ik alles over leadgeneratie, funnels en clickfunnels."
Na zijn terugkeer uit Amerika maakte hij een gedurfde keuze: "Ik vertelde een klant van het IT-bedrijf over de kansen van social media advertising. Hij was meteen bereid te investeren zodat ik ermee aan de slag kon. In plaats van dat geld te accepteren, besloot ik het te investeren in een praktische marketingopleiding. Ik volgde elke stap en voor ik het wist, stonden mijn eerste Facebook- en Instagram-advertenties live. Het succes dat we voor deze klant behaalden, zorgde ervoor dat de bal ging rollen."
"Het was 2018 en ik besloot mijn ontslag te geven. Ik wist dat ik nu de mogelijkheden had om door te breken. In die tijd zat ik in verschillende masterminds, en daar werd al snel de kans van YouTube en video besproken. Dus besloot ik mijn pijlen op YouTube te richten, en dat werd al snel een groot succes."
"Mijn testcampagnes genereerden miljoenen views. Wat was nu precies mijn aanpak? Ik bestudeerde een aantal succesvolle en populaire YouTube-advertentiecampagnes en nam die structuur over. Ik leerde de principes achter het succes en paste die toe op mijn eigen advertenties. Die gingen razendsnel viraal, met miljoenen impressies als resultaat."
"De campagnes waarmee ik begon, waren gericht op een gratis training die ik gaf. Die YouTube-campagne leverde ons tienduizenden leads op, die rechtstreeks in de agenda van onze salesafdeling kwamen. We boekten duizenden afspraken, allemaal op autopilot."
"Voordat ik mijn agency oprichtte, had ik al vijf tot zes jaar ervaring met YouTube-advertenties. De keuze om me als agency te specialiseren in YouTube-video-advertenties was dus weloverwogen. Ik wist dat ik iets had wat niemand anders had: YouTube-advertising op een manier die ook niemand anders doet."
Waarom YouTube onontgonnen potentie heeft
Wat maakt YouTube zo uniek volgens Fruytier? "YouTube is een aanvulling, geen invulling." Het is een platform dat nog lang niet ten volle wordt benut door Vlaamse bedrijven. Ik was één van de eerste Belgen die zeer sterk aanwezig was op YouTube. Ik had al meer dan 40 miljoen impressies gegenereerd voordat ik het zelfs voor andere klanten begon te doen."
Volgens Fruytier blijft YouTube een 'blue ocean' vanwege de drempel die videoproductie met zich meebrengt. "Er is een verschil tussen een bedrijfsvideo’s en een converterende video’s die gericht is op het behalen van conversies en leadgeneratie.”
YouTube heeft als advertentieplatform enkele unieke eigenschappen die het volgens Fruytier superieur maken aan concurrenten: "Bij YouTube betaal je alleen in twee gevallen: ofwel als iemand langer dan 30 seconden naar je video kijkt, ofwel wanneer er interactie is met je video, bijvoorbeeld door te klikken op de advertentie. Je probeert je doelgroep in de eerste seconden van de video te overtuigen. Als ze daarna wegklikken, betekent dat dat de invalshoek niet goed was, of dat ze geen interesse hebben in wat je aanbiedt."
"Een ander voordeel is dat je heel vaak veel kijkers hebt die slechts de eerste 10 à 20 seconden kijken en voor die kijkers onder de 30 seconden betaal je niet. Dat is goed voor je branding en dus gratis.
Daarnaast biedt YouTube ongekende targetingmogelijkheden. "Je moet YouTube en Google als één geheel zien. Ze combineren de data van Google met die van YouTube, en dat levert een schat aan gerichte targetingopties op."
"Je kunt advertenties laten zien aan mensen die de website van je concurrenten hebben bezocht, of je kunt bijvoorbeeld de best presterende zoekwoorden uit Google Ads gebruiken en die toepassen op je YouTube-video's. Dit is vaak veel effectiever dan proberen mensen te overtuigen met een kort advertentietekstje van 60 karakters."
“Stel je voor: je zoekt iets op Google, bijvoorbeeld "Immo makelaar Gent." Maar je zult geen YouTube-video vinden waarin die specifieke zoekterm wordt behandeld. Dat is vreemd, toch? Wat er echter gebeurt, is: omdat je die zoekopdracht op Google hebt gedaan, weet Google dat je geïnteresseerd bent in die informatie. Dus de volgende keer dat je op YouTube komt, is de kans groot dat je een video te zien krijgt die een advertentie toont van een immo makelaar uit Gent, omdat Google weet dat je onlangs naar die specifieke dienst zocht.”
De psychologie achter succesvolle YouTube-advertenties
"80% van het succes van een YouTube-advertentie is niet de technische kant maar de psychologie achter de video," stelt Fruytier. "En 80% van het succes van je video wordt bepaald door je eerste paar seconden, je invalshoek."
“Bij de meest voorkomende advertenties - de skippable in-stream advertenties genaamd- kunnen kijkers na vijf seconden de advertentie overslaan. Die eerste seconden moeten dus krachtig genoeg zijn om aandacht vast te houden. Als je de aandacht niet hebt, maakt het niet uit hoeveel waarde of verhaal je deelt - niemand luistert.”
“Wat daarom echt cruciaal is in de eerste paar seconden van je video, is dat je je doelgroep zo specifiek mogelijk aanspreekt. Waarom? Omdat je niet wilt betalen voor mensen die geen interesse hebben in wat je aanbiedt.”
“In die eerste paar seconden wil je dus niet generaliseren, maar je wilt echt direct je doelgroep aanspreken of een probleem benoemen dat zij ervaren. Je kunt een vraag stellen, een statement maken – iets wat direct de aandacht trekt. Je moet snel to the point komen.”
“Ook belangrijk, mensen kopen van mensen. Ik zeg altijd: authenticiteit kun je niet faken. Een van de mooiste voorbeelden in de videowereld is onze vriend Donald Muylle van Dovy Keukens. Wat ik hiermee bedoel, is dat je, zelfs als je een CEO of ondernemer bent, jezelf moet laten zien. Mensen kopen niet van je omdat je een titel hebt. Ze kopen van je omdat ze de persoon achter de titel willen leren kennen. Dit is iets wat wij ook duidelijk proberen over te brengen aan de mensen waarmee we samenwerken: laat jezelf zien. Wees open en toegankelijk.”
Educatie in de werking van Youtube zorgde voor de juiste marktacceptatie
De weg naar succes was niet zonder uitdagingen. "Moest ik in Amerika geleefd hebben, dan was het direct booming geweest," vertelt Fruytier. "Helaas was het idee en het plaatje dat ik voor ogen had versus de realiteit jammer genoeg net iets anders."
"Wij Belgen zijn vrij schuw en hebben, ik ga niet zeggen angst, maar het is eng om nieuwe dingen te proberen dat nog niemand gedaan heeft," analyseert hij. De oplossing? Educatie. "We hebben YouTube-advertenties geïntroduceerd door eerst educatie te geven. Ik heb duizend plus ondernemers die mijn gratis YouTube ads masterclass bekeken hebben."
Deze strategie bleek succesvol. "We hebben niet direct voor de conversie gegaan, we zijn puur voor educatie gegaan," vertelt hij. "We hebben gigantisch veel naamsbekendheid daaruit gehaald, maar ook veel leads gegenereerd."
De doorbraak kwam toen een groot bedrijf met vijftig filialen hem een kans gaf. "Ik heb de laagste kost per lead voor hun in jaren gegenereerd," zegt hij trots. "Sterker nog, ik heb de gewilde kost per lead weten halveren. Puur door de toevoeging van YouTube advertising."