Twintigers zijn ze, en een ondernemingskracht om mee rekening te houden. Raf De Clerck en Max Gysbrechts borrelen van de goesting. En terecht: begin juni 2024 finaliseerden ze de overname van het marketingbureau Sales at Size, een gevestigde waarde in het Antwerpse en daarbuiten.
Gezond scepticisme
De Clerck en Gysbrechts zijn niet aan hun proefstuk toe wat het ondernemerschap betreft. Zo stampte De Clerck enkele jaren eerder al enkele ondernemingen uit de grond, waaronder webagency Web X Antwerpen uit de grond. Ook Gysbrechts mag tal van ervaringen op zijn conto schrijven. Eentje daarvan is Toolary, dat eerst B2C en daarna B2B PS5-accessoires verkocht. Daarnaast boog hij zich over M-ads, een online advertising agency. Nu is het voor het duo tijd voor de volgende stap: marketingbureau Sales at Size naar een hoger niveau tillen.
“We kenden elkaar vaag van op de middelbare schoolbanken”, neemt De Clerck ons mee op een trip down memory lane. “Omdat we allebei een ondernemende achtergrond hebben, raakten we via sociale media aan de praat over onze verschillende projecten. Zo ontstond zo’n anderhalf jaar geleden het idee om samen een bedrijf te starten.”
“Digital marketing bleef en blijft onze grote liefde. Daar ligt onze expertise”, pikt Gysbrechts in. “We wilden op dat vlak onze krachten bundelen. Raf bracht zijn kennis van websites naar de tafel en ik die van digital advertising. Een overname zou ons meteen een kickstart geven. Zo begonnen we in juli 2023 die piste te verkennen. De rest is geschiedenis.”
Met Sales at Size voelden we meteen de klik, ook dankzij onze eigen achtergrond in marketing en webdesign.
Het duo was aanvankelijk sceptisch. “De kans leek ons bijzonder klein dat zo’n overname op onze leeftijd en met ons kapitaal zou lukken”, klinkt het. Dat draaide anders uit. “Uit verschillende gesprekken met andere overnemers en makelaars bleek dat het het proberen waard was. Dus zijn we met verschillende bedrijven gaan praten. Met Sales at Size voelden we meteen de klik, ook dankzij onze eigen achtergrond in marketing en webdesign.” De overname wordt werkelijkheid en half juni beginnen Gysbrechts en De Clerck aan hun eerste werkdag in Zoersel.
Jong en tegelijk matuur
Heeft hun leeftijd hen parten gespeeld in het overnameproces, willen we weten? “De vorige eigenaar en zijn makelaar dachten eerst dat we gewoon eens kwamen polsen”, vertelt De Clerck. “Tijdens dat gesprek hebben we wel een goede indruk gemaakt, vooral dankzij onze kennis van de sector en de materie die ons in het bloed zit en de adviserende partij die we onder de arm hadden genomen. Zodra de vorige eigenaar merkte dat het ons menens was, we een toekomstvisie en we de financiële slagkracht hadden, was het leeftijdsissue van de baan - als het er al een was.”
“Het hele proces was een enorme uitdaging die best wat stress met zich meebracht. We doen dit natuurlijk voor het eerst”, vult ook Gysbrechts aan. “Langs de andere kant konden we ook op heel wat goodwill van anderen rekenen die zo’n twee jonge gasten met plezier een helpende hand wilden toesteken.”
Het goud ligt in de connectie
Sales at Size is al meer dan tien jaar een gevestigde naam in het marketinglandschap. Op welk elan willen de twee ondernemers verder varen? “Vandaag is het een relatief klein bedrijf, waar het er heel menselijk en persoonlijk aan toe gaat. Die cultuur willen we koste wat kost behouden”, reflecteert De Clerck. “Dat hebben we vanaf het begin gezegd en met het team gedeeld: hoe groot we ook worden, we blijven dicht bij de klanten en projecten staan.”
“Waar wij de grootste meerwaarde van willen maken binnen Sales at Size is de directe communicatielijn met onze klanten. We willen een duidelijk aanspreekpunt in de vorm van een project owner die gesteund wordt door het team van experts”, gaat het Antwerpse duo verder.
Dat hebben we vanaf het begin gezegd en met het team gedeeld: hoe groot we ook worden, we blijven dicht bij de klanten en projecten staan.
“Wij willen dat digital marketing voor bedrijven transparant en gemakkelijk wordt. Dat doen we nu bijvoorbeeld door digitale marketing en digitale processen volledig uit handen te nemen. De klant klopt bij ons aan met een vraag en uit die vraag blijkt dat er nog andere problemen zijn. Op dat moment kunnen wij ook die uitdagingen tegelijk tackelen en een totaaloplossing bieden. Een one-stop-shop service.”
Een samenwerking met Sales at Sizes moet zwart-op-wit opleveren vinden de twee. “Daarom doen wij frequent rapportages met de klanten. We leggen onze campagnes open en duiken samen in de cijfers, zodat onze klanten heel duidelijk begrijpen wat er met hun geld gebeurt en wat het opbrengt. Dat is veel tastbaarder. Er valt niets te verbloemen.”
Samen het schip besturen
Ze kennen elkaar dan al wel een tijdje, hoe is het om nu echt samen een bedrijf te leiden? “Over de hele lijn vullen we elkaar heel goed aan. We zijn heel gelijk, maar toch heel verschillend”, luidt het antwoord van Gysbrechts. “Ik ontferm me eerder over het commerciële, de nieuwe klanten, projecten en online marketing, terwijl Raf zich buigt over alles wat met websites, admin en finance te maken heeft. Daar word ik niet bepaald warm van en hij wel”, lacht de selfmade ondernemer.
“Uiteraard ontstaat er af en toe een kleine discussie, maar daar komen we snel uit. We zitten op één lijn wat de visie en zakelijke ideeën betreft: we weten waar we naartoe willen en wat er moet gebeuren. En wat er ook moet gebeuren, één van ons twee zal het wel doen”, vult De Clerck aan.
Samenwerken is één ding, een team begeleiden is een ander paar mouwen. “Voor mij is dat niet de eerste keer”, klinkt het bij De Clerck. “Ik werkte vroeger nog als operationeel manager bij VAWI, waar we met 300 mensen werkten. Dat waren andere profielen dan het team waarmee we vandaag werken en die om een andere soort begeleiding vroegen, maar ik heb er op korte tijd veel geleerd. Het verschil met toen is natuurlijk dat dit nu ons eigen bedrijf is. Je bent er meer bij betrokken en dat vind ik tof.”
“Ik heb nu al gemerkt hoe belangrijk het is om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen”, pikt Gysbrechts in. “Dat lukt, omdat onze collega’s ook zien dat wij als zaakvoerders goed overeenkomen, dat we weten waar we naartoe willen en zelf dingen vastpakken. Dat schept vertrouwen.”
Onze collega’s zien nu al dat wij als zaakvoerders goed overeenkomen, dat we weten waar we naartoe willen en zelf dingen vastpakken. Dat schept vertrouwen.
Toekomstbestendige visie
Hoe kijkt het duo naar de toekomst, vragen we om af te sluiten. “We willen onze doelgroep verder uitbreiden naar iets grotere bedrijven”, klinkt het. “Naar stevige kmo’s waarvan de zaakvoerders willen groeien maar niet goed weten hoe ze dat het beste aanpakken en hoe digital marketing in dat verhaal past. Daar willen we een one-stop-shop voor zijn, waar we op elk vlak van digitalisatie en digital marketing de sterkste totaalservice kunnen bieden.”
“Ook de evolutie van AI past in dat plaatje. Die gaat pijlsnel, wat het voor kmo’s moeilijk maakt om mee te blijven. Dat is begrijpelijk, dat mag ook jouw focus als bedrijf niet zijn. Daarom zijn wij er, natuurlijk. Wij zitten regelmatig samen met verschillende AI-experts om op de hoogte te blijven en te kijken hoe we deze technologie het beste voor onze klanten kunnen inzetten om zo hun processen te optimaliseren”, sluiten de twee overnemers af.
Benieuwd hoe jouw bedrijf op het vlak van online aanwezigheid scoort? Doe hier de test!