Een extra pittige laatste podcastaflevering van de podcastreeks ‘Duurzaam investeren in Vlaamse ondernemingen’, die in samenwerking met PMV tot stand kwam, aangezien gember er centraal in staat. Tom Kamanayo, de CEO van de ambitieuze Brabantse gemberdrankproducent GIMBER, komt aan het woord en vertelt onder meer over zijn ervaring in andere bedrijven en hoe hij het traject als CEO sinds december 2022 heeft beleefd.
Industriële bedrijven beschikken over een massa data, dat is het probleem niet. Ze slagen er alleen niet in om al die data ook toegankelijk en bruikbaar te maken. Enter Factry. De Gentse scale-up schopte het tot de Deloitte Fast 50, de jaarlijkse lijst met snelst groeiende techbedrijven in ons land. Co-founder en CEO Jeroen Coussement ziet de komende jaren nieuwe, internationale groeikansen. “Als het economisch moeilijker gaat, zoals nu, zoeken bedrijven naar manieren om hun processen te optimaliseren en méér te doen met dezelfde middelen. Dat lukt alleen als je je data heel inzichtelijk maakt en heel goed analyseert.”
In deze eerste aflevering van de podcastreeks ‘PMV -Duurzaam investeren in Vlaamse ondernemingen’ praat Pieter Baert met Holger Willems, co-founder en CEO van Relu, een jong bedrijf dat tandzorgsoftware automatiseert op basis van AI. Het gesprek, mede mogelijk gemaakt door de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV, kadert binnen het thema van duurzaam investeren in Vlaamse ondernemingen. Plaats van afspraak: De Winkelhaak in Antwerpen.
Ondernemers zijn gepassioneerde mensen die in de eerste plaats willen ondernemen: het is een cliché omdat het klopt. De keerzijde daarvan is wel dat ze door die focus op hun corebusiness vaak essentiële elementen als financiële opvolging en cashflowbeheer niet per se negeren, maar wel te weinig aandacht geven. Vanuit die vaststelling besloten Nicolas Giraud en Sven Moreels negen maanden geleden om CFOaaS op te starten, om van daaruit kmo’s te ondersteunen met financiële knowhow, zodat die stabieler kunnen groeien. Achter hun motieven is het niet lang zoeken: “We zijn allebei heel erg fan van ondernemerschap.”
Zonder toeterende karavaan passeerde intussen een ander succes op twee wielen van eigen bodem. Cowboy rondde voor de vierde keer een crowdfundingactie succesvol af. De Brusselse producent van e-bikes haalde ruim € 1,5 miljoen op bij 1.338 particuliere investeerders via het Britse platform CrowdCube.
Als ik kijk naar de realiteit van het ondernemen en investeren vandaag, denk ik: daar wil ik graag deel van uitmaken. Ik wil mee de toekomst vormgeven. En ik weet dat business angels in Vlaanderen en Europa er ook zo over denken: we moeten uit de crisis en naar een nieuwe ondernemerswereld - dynamischer en flexibeler dan ooit tevoren.
Artificiële intelligentie is uitgegroeid tot een zeer gegeerde categorie voor private equity. Bij Top Tier Access, een Belgische investeringsfirma die je een ticket biedt tot internationale private equityfondsen, zien ze steeds vaker brood in toepassingen rond artificiële intelligentie die de onderzoeks- en ontwikkelingsfase ontgroeiden. Bloovi sprak met founder en managing partner Sam Desimpel over mogelijkheden en opportuniteiten van een nieuwe mainstream wordende asset class.
Met de titel ‘Werk slimmer en verdien meer’ voor haar nieuwste boek windt financieel businesscoach voor de bouwsector én selfmade woman Ilse Dieltjens er geen doekjes om. Als het aankomt op netto méér overhouden, kan het altijd beter. Van winst naar cash in zes maanden, zo luidt haar belofte, want rendement creëren heb je helemaal zelf in handen.
Pointerpro, dat het tot zijn (internationale) missie maakt om consultancybedrijven te digitaliseren, heeft 950.000 euro aan kapitaal opgehaald. Op zich geen opmerkelijk ondernemersnieuws, ware het niet dat de Antwerpse scale-up tot nog toe bewust op eigen kracht groeide en er als enige self-funded softwarebedrijf in slaagde tweemaal op rij de Deloitte Fast 50-lijst te halen. Waarom dan nu plots die ommekeer? Een vraag die we co-founder en CEO Stefan Debois graag zelf laten beantwoorden.
Onlangs kwam technologiefederatie Agoria met op het eerste gezicht fantastisch nieuws: Belgische groeibedrijven haalden in 2022 maar liefst 1,37 miljard euro durfkapitaal op – nog meer dan de 1,33 miljard euro van recordjaar 2021. Toch waarschuwde datzelfde Agoria in één adem voor een hoerastemming, want 2023 zou voor bedrijven heel lastig worden. Tijd voor wat duiding in een verhaal dat tegelijkertijd warm en koud lijkt te blazen: want moeten we nu optimistisch zijn of net niet? We vroegen het aan topinvesteerders Duco Sickinghe en Jürgen Ingels. “Voor goeie dossiers zal er altijd geld zijn.”