Future of Work
Via deze dossierpagina kom je alles te weten over hoe je jouw bedrijf vandaag al moet klaarstomen voor het werk van de toekomst en de toekomst van werken. De digitale (r)evolutie heeft immers impact op alle geledingen van je organisatie. Krijg advies en praktische tips van experts binnen deze vier thema's: educatie, skills & motivatie, werkplek van morgen en organisatie.
Wanneer het werk van de toekomst en de toekomst van werken ter sprake komen, wat steeds meer het geval is, heeft iedereen wel een mening klaar. Logisch, want het is een brandend actueel thema waar ieder van ons mee te maken krijgt.
Meeting requests worden tegenwoordig meer dan eens met rollende ogen onthaald. Ooit was een vergadering bijwonen nochtans een privilege waar om geknokt werd. Kunnen we het tij keren en meetings weer relevant maken? Liesbet Meesschaert, Segment Marketing Communication Manager bij Barco, is overtuigd van wel. Op voorwaarde dat we onze bedrijfscultuur aanpassen en nieuwe technologie omarmen.
Tekstuele vacatures zijn niet meer van deze tijd, beweert Alexander Synhaeve. Zijn recent gelanceerde start-up Tomorrow stelt een beter alternatief voor: visuele vacatures.
Hoe kan je inzetten op de skills van je medewerkers als je niet weet wat die skills precies zijn? En hoe kom je te weten wat hen boeit wanneer alle content doorheen de organisatie verspreid zit?
De zomervakantie is voorbij, een nieuwe generatie jong talent studeerde net af en betreedt momenteel de arbeidsmarkt. Daarnaast is het, samen met het nieuwe jaar, de periode waar het meest naar jobs wordt gezocht. Veel bedrijven zien echter nog niet het ware potentieel van deze nieuwe lichting young professionals
Coworking lijkt een tweede adem gevonden te hebben. Wat tot voor kort vooral een trend was onder hippe thuiswerkende freelancers, lijkt steeds vaker door te breken naar het grote publiek en grote bedrijven
Het Oost-Vlaamse Payroller schudt de interimsector momenteel wakker. Met hun online tool maken co-founders Nicolas Moerman en Mathieu Vandenhende payrolling drastisch eenvoudiger, sneller en goedkoper, en spelen ze zo slim in op een snel veranderende arbeidsmarkt.
Tot voor kort moesten studenten vooral hard blokken om hun diploma te behalen. Maar wat is dat nog waard als een groot deel van die kennis enkele jaren later al achterhaald is? Anne-Marie Van Oost van de Karel De Grote Hogeschool stelt een andere aanpak voor.
De Karel de Grote Hogeschool (KdG) in Antwerpen bereidt haar personeelsleden en studenten voor op de toekomstige arbeidsmarkt met ‘persoonlijk leiderschap’. “We hebben vastgesteld dat persoonlijk leiderschap onze studenten en medewerkers ruimte geeft om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun ontwikkeling en loopbaan”, zegt HR-beleidsmedewerker Saskia Vercammen.
De ambitie van het Antwerpse consultancybedrijf Hifluence in hun eigen woorden? ‘Bedrijven helpen innoveren door de talenten van mensen te verbinden met de innovatiekracht van technologie’. Klinkt intrigerend, maar hoe realiseer je zoiets? “In de eerste plaats door zelfsturing te stimuleren en innovatie intern alle kansen te geven”, zegt oprichter Nick Van Langendonck.
HaRvest wil de wereld voorzien van inspirerende leiders. Een even ambitieuze als duidelijke missie. Oprichtster Charlotte D’halewin benadrukt het belang van die heldere missie voor bedrijven die talent willen aantrekken én aan boord houden.
Het Nederlandse telecombedrijf Voys pioniert niet alleen extern met zijn innoverende VoIP-technologiemaar ook intern met zijn organisatiemodel. Het bedrijf werkt immers al dertien jaar zelfsturend en zonder management. En met succes, zegt HR-medewerker Wouter Koetze.
HR is vaak niet de meest tot de verbeelding sprekende afdeling van de boîte: rigide functieomschrijvingen, uurroosters, teambuildingactiviteiten,… Toch is een innovatief HR-beleid een cruciale pijler van elke organisatie die wil overleven en relevant blijven in de context van het nieuwe werken. Bloovi vroeg Lesley Arens, (co-)auteur van het boek ‘ZigZagHR - waarom de beste HR geen HR meer is’ hoe HR concreet de lead kan nemen – en waarom dat (heel) vaak niet gebeurt.