Familiebedrijven
Heel vaak worden familiebedrijven gezien als traditioneel en log. Nochtans hebben zij een unieke troef in handen en weten zij hun jarenlange traditie en ervaring te combineren met een onstilbare innovatiedrang. Wij laten de huidige generatie vertellen over verleden, heden en vooral toekomst.
Joost Callens heeft twee decennia lang als CEO de Camino Group geleid, een Oost-Vlaamse familiale holding met onder andere bouwonderneming Durabrik. Nu maakt hij plaats voor Geert Pauwels, de eerste externe CEO van het bedrijf. Callens, die actief blijft binnen de onderneming maar in een vrijere rol, staat voor een emotionele maar bewuste overgang. Hoewel Callens zijn rol als CEO loslaat, blijft hij verbonden met Camino als aandeelhouder en uitvoerend voorzitter. Hij wil zich meer richten op sociale projecten en start-ups waarin Camino investeert, zoals het Toontjeshuis voor mensen met een beperking en tech-bedrijven zoals Homate en Coloc Housing. Hij wil zijn ervaring inzetten om de nieuwe generatie ondernemers te begeleiden.
Familiebedrijven zijn de hoekstenen van onze economie. Van alle vennootschappen met personeel is zelfs bijna 80 procent een familiebedrijf in ons land. Ze zijn dus cruciaal. Maar vroeg of laat komt in deze bedrijven een belangrijk, maar gevoelig onderwerp naar boven: wie zorgt voor de opvolging? In de ene familie is dat duidelijk, in de andere moet er nog heel wat gediscussieerd worden. Een netelige kwestie, waar meer bij komt kijken dan mensen denken. Daarom hebben de accountants en experts van Titeca een eigen podcast gemaakt. In ‘Wat als?’ nemen ze ondernemersfamilies mee in de wereld van familiale opvolging.
We brengen gemiddeld acht uur per dag door op het werk. Van het kantoor een aangename plek maken waar medewerkers zich goed voelen, is dus geen overbodige luxe. Dat vindt ook Katia Dewitte, managing director van 2tec2, specialist in high-tech vloerbekleding. “Vroeger moest een kantoor in de eerste plaats functioneel ingericht zijn, om de efficiëntie te bevorderen. Vandaag ligt de focus op het creëren van sfeervolle ruimtes met een aangename look & feel. Als mensen zich thuis voelen op kantoor, kunnen ze er beter werken. Je kan een bedrijfsgebouw inrichten met ergonomische meubels, uitgekiende verlichting en allerlei technologische snufjes om de efficiëntie een boost te geven. Maar dé sleutel voor meer wellbeing op het werk is schoonheid. Mensen functioneren beter in een stijlvolle ruimte die hun creativiteit en inspiratie aanscherpt”, vertelt het creatieve brein achter het Belgische familiebedrijf.
De voorbije jaren waren op zijn zachtst gezegd uitdagend voor fashion retail: klanten springen voorzichtig om met het geld dat ze besteden aan nieuwe kledingstukken, terwijl de kosten van fysieke verkooppunten steeds meer de pan uitswingen en het concurrentievermogen van Belgische bedrijven een flinke knauw krijgt door de automatische loonindexering. Maar Bart Claes, CEO van kledingketen JBC, blijft strijdvaardig. “Als ondernemer blijf je steeds optimistisch en ga je - wat er ook gebeurt - steeds dat wenkend perspectief zien.”
“De 21ste eeuw zal toebehoren aan het familiebedrijf”, zo schreef Harvard Business Review in 2016. Daar valt wel wat voor te zeggen. Familiale ondernemingen maken anno 2022 in België bijna 80% uit van de vennootschappen met personeel en stellen 45% van de arbeidspopulatie tewerk. Toch is het runnen van een familiebedrijf allesbehalve evident. “Familiebedrijven hebben ontegensprekelijk een aantal troeven en sterke punten, maar je mag niet blind blijven voor hun zwaktes”, stelt professor en econoom Johan Lambrecht die dertig jaar onderzoeks- en praktijkervaring bundelt in zijn nieuwste boek ‘Het familiebedrijf in goede en kwade dagen’.
Al sinds 1870 (!) is familiebedrijf T’Hooft, dat tuinmeubilair verkoopt, een vaste waarde tot ver buiten thuishaven Drongen. Na Jules, Maurice en Jozef is Francis T’Hooft de vierde generatie die aan het roer staat. Sinds vorige zomer stapte met Michaël ook de vijfde generatie mee aan boord en lijkt de opvolging verzekerd. “We bestaan al langer dan Coca-Cola”, grappen vader en zoon. “Maar met een rijke geschiedenis overtuig je geen enkele klant, je moet vooral blijven vernieuwen.”
Al 34 jaar lang is het Belgische kinderkledingmerk Filou & Friends een gevestigde waarde. En hoewel het bezielers Rudi (57) en zoon Emile Maes (28) steeds voor de wind ging, stopten ze eind 2019 met B2B verkoop om kort daarna, vlak voor het uitbreken van de pandemie, radicaal van koers te veranderen en tegen de stroom in te zwemmen met een uitgesproken circulaire strategie. “We willen het goed doen door het goeie te doen.”
Het Nederlandse Omoda groeide in vijf generaties tot een internationaal bedrijf met 29 winkels én een online shop met schoenen en nu ook kleding. Hoe? Dankzij slimme strategische beslissingen in combinatie met het unieke DNA van Omoda. “Kwaliteit, inspiratie en gepersonaliseerde service”, verklaart kersvers CEO Jan Baan.
De Waalse bouwaannemer en -ontwikkelaar Thomas & Piron is al 45 jaar in België actief, maar zet nu pas zijn eerste stappen in Vlaanderen. Het familiebedrijf ziet onze regio naar eigen zeggen als de toekomst, ondanks de huizenhoge uitdagingen: duurdere materialen, de war on talent, bouwstop, nieuwe energieregels, enzovoort. Een ‘diepgravend’ gesprek met CEO Edouard Herinckx.
Als jij straks één van de tienduizend dagelijkse bezoekers bent van het Belgische paviljoen op de Wereldexpo in Dubai, moet je zeker eens om je heen kijken: de 1.000 m2 vloer- en wandbekleding werd gerealiseerd door 2tec2. Waarom dit gerenommeerde Belgische familiebedrijf per se in Dubai aanwezig wilde zijn en welke andere ambities het heeft, laten we zaakvoerder Philippe Hanet graag zelf vertellen. “We doen niet graag dingen die standaard zijn, veel liever springen we uit de band.”
Retailer AVA heeft de e-commerceboot lang afgehouden, maar ging in 2018 uiteindelijk toch overstag met een eigen webshop. Drie jaar later blijkt die een enorm succes, mede dankzij de sterke focus op data. “We hebben nu eindelijk een duidelijk inzicht in wie onze klanten echt zijn”, zegt Julie Dragon, digital marketeer bij het familiebedrijf.
Wie ‘Ganda’ hoort, denkt meteen aan Ganda Ham. Maar het Gentse familiebedrijf is veel meer dan dat, en heeft onder de vlag van Ganda Fine Foods met de merken Brugse Ham, Meesters Ham, Vasedel en Le Larry zelfs een stevig portfolio. “Er is maar één weg vooruit, en dat is de weg van de creativiteit”, aldus CEO Dirk Cornelis. De volgende generatie staat alvast te popelen om het bedrijf op een future proof manier de 21ste eeuw binnen te loodsen.
Levensgenieter, pragmaticus, positivist. Zo omschrijft Elise Vanaudenhove (53), CEO van schoenen- en modeketen Bristol zichzelf. In het najaar van 2018 nam ze als lid van de derde generatie het familiebedrijf over, nadat ze er zoveel jaren voordien was weggegaan om een B&B te runnen, pilatesinstructeur te worden en het plezier van ondernemen te herontdekken. “Uiteindelijk lijkt het alsof het hele traject dat ik doorlopen heb me heeft voorbereid op wat ik vandaag doe.”
Het West-Vlaamse BOSS paints is in de afgelopen zeven decennia uitgegroeid tot een vaste waarde voor professionele - en hobbyschilders. CEO Toon Bossuyt, die de derde generatie binnen het familiebedrijf vertegenwoordigt, wil dat de komende decennia ook zo houden. In een wereld van digitalisering en e-commerce is het zijn taak om het verfbedrijf van z’n grootvader future proof te houden.
Mee in de charcuteriezaak van je schoonouders stappen, om vervolgens met datzelfde bedrijf de switch te maken naar vegetarische producten: je moet het maar doen! Caroline Vercauteren liet een carrière in de apotheek achter zich om haar stempel te drukken op Vleeswaren Vandromme. En met succes, want het vegetarisch kindje van het BonRill-team maakt ondertussen zo’n 35% van de verkoop uit. En daar stopt het niet, als het van de West-Vlaamse onderneemster afhangt. “De grootste uitdaging nu is het bedrijf transformeren naar een futureproof concept met eerlijke producten.”
In een familiebedrijf ligt er standaard een schilderachtig laagje trots, passie, en emotie over de commerciële realiteit. Dat is bij designmeubelzaak Casteelken niet anders. Tine Neyrinck nam er in 2015 de fakkel over van haar moeder Anne Decruy die in 1976 in het West-Vlaamse Rumbeke de onderneming uit de grond stampte. “We zitten doorgaans op dezelfde golflengte, maar onze aanpak verschilt wel. Een bedrijf leiden gebeurt niet meer op dezelfde manier als vroeger”, aldus de nieuwe generatie.
Paul Van Himst. Bijgenaamd de blanke Pelé. Anderlecht-icoon. Rode Duivel par excellence. Vier keer winnaar van de Gouden Schoen. Volgens sommigen de op één na grootste sportman die ons land gekend heeft, na boezemvriend Eddy Merckx. Maar ook een ervaren ondernemer. In 1990 nam Van Himst immers koffiebranderij Brésor over, waar hij tijdens zijn actieve voetbalcarrière parttime werkte. Vandaag staat zoon Frank aan het roer en is ook dochter Claudia in het bedrijf actief, terwijl de pater familias voorzichtig over hun schouders meekijkt. “Mijn zoon is de baas, ik ben de zaag”, zegt de immer sympathieke Van Himst senior met een knipoog.
Familiebedrijf Liebaert Textiles heeft een rijke geschiedenis en bevindt zich nog steeds in thuisbasis Deinze, waar alles 133 jaar geleden begon. Onder die ervaren vleugels werd in 2019 de start-up RectoVerso opgericht. Jeugdige branie en ruim een eeuw expertise onder één dak: dat moet wel vonken geven. En wie is beter geplaatst dan Camille Liebaert (28) die (mee) de vijfde generatie vertegenwoordigt om dat te bevestigen? “We hebben niet alleen onderling een heel hechte band, we zijn ook een familiebedrijf pur sang.”
Sinds 1998 staat met Jef Versele de zesde generatie aan het roer van Brouwerij Van Steenberge en schrijft de 46-jarige CEO er met groot succes zijn eigen verhaal van innovatie en internationalisering. Onder zijn leiding groeide het traditierijke familiebedrijf, opgericht in 1784, uit tot een gevestigde internationale speler die al meermaals in de prijzen viel. Het bekendste bier dat in Ertvelde gebrouwen wordt, is en blijft Augustijn maar ook Piraat en Gulden Draak worden intussen wereldwijd gesmaakt. “De voldoening om aan de andere kant van de wereld je eigen bier te kunnen drinken: dat gevoel is onbetaalbaar.”
Veel start-ups zijn bekend door hun disruptief karakter, andere zijn dan weer de kers op de taart die sommige sectoren misten. Tot die laatste categorie behoort DinnerGift, opgericht en geleid door zussen Astrid, Laurien, Charlotte en hun broer Filip Van den Broeck. Daarmee kan iedereen online geschenkbonnen kopen voor etentjes en ervaringen op verrassende locaties. Onder de vleugels van accelerator Start it @KBC groeide het Lierse bedrijf afgelopen maanden razendsnel. Tijd dus voor een gesprek met Astrid, één van de bezielers van DinnerGift!
Je internetverbinding, het lijkt iets vanzelfsprekend maar achter de schermen zwoegen heel wat bedrijven om je connectie online te houden. Het West-Vlaamse Skyline Communications is zo’n bedrijf. Ze optimaliseren het beheer van telecomnetwerken met behulp van hightech softwareoplossingen, en doen dat met groot succes. Skyline Communications ging maal tien op evenveel jaar tijd en bedient klanten zoals Telenet, OneWeb en Al Jazeera. “In onze sector mag je niet stilstaan, of je raakt je software niet meer aan de straatstenen niet meer kwijt”, stelt CFO Frederik Vandenberghe, die samen met zijn twee broers aan het hoofd staat van deze familiale onderneming met internationale allure.